Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zrozumiałe linki

Zrozumiałe linki fotolia.pl

Linki to jeden z kluczowych elementów Internetu. Linki pojawiają się także w dokumentach. Pozwalają użytkownikowi przejść do szczegółowych treści, które umieszczone są np. na stronach internetowych lub ułatwiają szybkie przewinięcie treści dokumentu do interesującej części.

Zrozumiały link składa się z dwóch elementów:

  1. tekstu opisowego – tekstu, który widzisz na ekranie,
  2. adresu – adresu strony, do której ten link prowadzi (w formie http://).

Linki, których teksty opisowe precyzyjnie informują, dokąd prowadzą, są przyjazne dla każdego. Użytkownik nie musi poznać kontekstu, by wiedzieć, czy chce skorzystać z linku. Ważne jest także, aby linki odróżniały się od tekstu – wówczas dużo łatwiej je odnaleźć i użyć. 

Jak stworzyć zrozumiały link?

Należy utworzyć taki tekst opisu linku, aby informacja, dokąd link prowadzi, była precyzyjna i zrozumiała bez konieczności analizy otaczającego go tekstu. Nie należy linkować pojedynczych słów, jak: link, strona, tutaj. Link Omówienie wymogów dostępności cyfrowej dla podmiotów publicznych, jest bardziej zrozumiały niż w formie adres https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/omowienie-wymogow-dostepnosci-cyfrowej-dla-podmiotow-publicznych czy w formie „Więcej informacji o wymaganiach prawnych związanych z dostępnością cyfrową znajdziesz tutaj”.

Linki w formie widocznego adresu URL (np. http://...) są mniej zrozumiałe, ale stosuj je, gdy dokument ma być wydrukowany. Wówczas, linki w takiej formie, będą lepsze, bo użytkownik, w razie potrzeby, będzie mógł przepisać adres strony w przeglądarce.  

Gdy tworzymy opis linku, który prowadzi do innego dokumentu, należy podać w nim także format i wielkość tego dokumentu np. Lista kontrolna do samodzielnego badania dostępności cyfrowej stron internetowych (DOCX; 122 kB). To szczególnie ważne dla użytkowników, którzy nie chcą pobierać dużych plików lub formatów, których nie otworzą na swoim urządzeniu.

Dobrze jest wyróżniać linki w tekście przynajmniej na dwa sposoby – kolorem i formatowaniem (np. poprzez podkreślenie). Dzięki temu także osoby słabowidzące czy nierozróżniające kolorów będą mogły łatwo zidentyfikować, co jest linkiem, a co nie.

Źródło: Cyfryzacja KPRM

Śr., 19 Prn. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś