Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Otwarte dane i ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego (cz. 2)

Otwarte dane i ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego (cz. 2) fotolia.pl

Kontynuujemy temat otwartych danych i ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego. W tej części powiemy więcej na temat wyłączenia niektórych podmiotów samorządowych spod ustawy o otwartych danych i ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego oraz włączeniach dotyczących niektórych danych.

Wyłączenia podmiotowe

Jeżeli chodzi o jednostki samorządowe przepisów ustawy nie stosuje się do informacji sektora publicznego będących w posiadaniu samorządowych instytucji kultury (z wyjątkiem muzeów oraz bibliotek publicznych) oraz jednostki systemu oświaty (z wyjątkiem bibliotek pedagogicznych), chyba że informacje te stanowią informacje publiczne podlegające udostępnianiu w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP).

To, które informacje podlegają udostępnieniu w BIP wynika przede wszystkim z ustawy o dostępie do informacji publicznej – w art. 8 ust. 3 zd. 1 wskazano, które informacje publiczne obligatoryjnie podlegają upublicznieniu w BIP. Jeżeli informacje te stanowią jednocześnie informacje sektora publicznego – omawiane wcześniej wyłączenie nie ma zastosowania.

Również w innych aktach prawnych można znaleźć przepisy zobowiązujące do publikacji informacji w BIP.

Przykład: W §34 ust. 9 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej wskazano, że sprawozdania finansowe jednostek są publikowane do dnia 10 maja roku następnego w Biuletynie Informacji Publicznej jednostek sporządzających sprawozdania.

Jak była mowa wcześniej z wyłączenia podmiotowego nie korzystają biblioteki i muzea. Jednak prawo do ponownego wykorzystania niektórych danych będących w posiadaniu tych podmiotów podlega specjalnym ograniczeniom. Szerzej na ten temat będzie mowa w odrębnym artykule.

Wyłączenia przedmiotowe

W art. 4 ust. 2 ustawy wskazano, że jej przepisów nie stosuje się do informacji sektora publicznego, których udostępnianie lub przekazanie zostało uzależnione od wykazania przez użytkowników interesu prawnego lub faktycznego na podstawie odrębnych przepisów. Dodatkowo w art. 7 ust. 2 przepisy ustawy nie naruszają prawa dostępu do informacji publicznej ani wolności jej rozpowszechniania, ani przepisów innych ustaw określających zasady, warunki i tryb dostępu lub ponownego wykorzystywania informacji będących informacjami sektora publicznego.

Oznacza to, że przepisy o otwartych danych nie mogą być wykorzystywane do tego, żeby omijać inne przepisy, które stawiają ograniczenia w zakresie dostępu do danych.

Przykład: W Prawie geodezyjnym i kartograficznym określono tryb i zasady pozyskania wypisów z operatu ewidencyjnego. Dodatkowo w art. 24 ust. 5 Prawa geodezyjnego i kartograficznego wskazano komu mogą być udostępniane wypisy zawierające dane osobowe właścicieli nieruchomości. Jednym z przypadków jest sytuacja, w której osoba żądająca wypisu wykaże interes prawny w pozyskaniu takich danych. Zatem w tym zakresie nie będą mieć zastosowania przepisy o otwartych danych i ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego.

Śr., 16 Lt. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel