Wojewoda: Ustalanie wysokości dodatków wchodzących w zakres wynagrodzeń nauczycieli w formie "od - do" musi być maksymalnie klarowne i zapewnić zainteresowanym dokładną wiedzę, ile wyniesie wynagrodzenie.
Wojewoda Lubelski w swoim rozstrzygnięciu nadzorczym pochylił się nad jednym z regulaminów wynagradzania nauczycieli, w którym zgodnie z upoważnieniem wyrażonym w art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela, określa się m.in. wysokość stawek dodatków (motywacyjnego, funkcyjnego, za wysługę lat i za warunki pracy). Rada gminy tworząca regulamin w tym przypadku, posłużyła się "widełkowymi" oznaczeniami kwot dodatków, tzn. określając je w formie "od - do". Taki sposób określania wysokości stawek dodatków wzbudza pewne wątpliwości, które zostały wyrażone przez Wojewodę.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego powołano się na wyrok NSA (sygn. I OSK 2908/13), w którym wyrażono możliwość wyrażania wysokości dodatków w zależności od uznania organu uchwałodawczego. Wśród dopuszczalnych form wymieniono wskazanie kwoty bezpośrednio, jako procent wynagrodzenia zasadniczego, a także właśnie określenie "widełkowe". Mimo to, organ nadzoru orzekł o częściowej nieważności badanego aktu, i to właśnie za sprawą określenia przez radę gminy wysokości dodatku w takiej formie, jak wymieniono powyżej.
Pozorny paradoks nie ma jednak związku z formą samą w sobie. Kluczowa okazuje się bowiem precyzja danego organu. Jak wspomniał Wojewoda, niedopuszczalne jest takie przedstawienie wysokości dodatków, z którego nie wynikają żadne kryteria różnicowania danej kwoty w granicach określonego przedziału i nie pozwalają zainteresowanym na powzięcie wiedzy o tym, czy wysokość ich dodatku wyniesie bliżej dolnej czy górnej granicy przewidzianych kwot. Ponadto, zbyt duża rozpiętość i brak dodatkowych wskazań co do wymiaru wysokości dodatków, skutkują powstaniem nazbyt dużych uprawnień do precyzowania tej wysokości po stronie organu stosującego uchwałę, który w przypadku tak liberalnego podejścia do sprawy, nie jest związany w zasadzie żadnymi kryteriami.
Oznacza to, że niezależnie od wybranej formuły, ustalenie wysokości dodatków do wynagrodzeń musi odbywać się zgodnie z poleceniem wyrażonym w art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela, tj. poprzez ustalenie szczegółowych warunków ich przyznawania. Szczegółowość wyraża się natomiast także (a może - przede wszystkim) w tym, aby zainteresowany mógł wiedzieć, jak wysokich zarobków może się spodziewać i nie był skazany na zbyt wiele domysłów. Jeśli zatem organ jednostki samorządu terytorialnego zdecyduje się na formę "widełkową", musi określić kryteria i warunki przyznawania danych kwot na tyle dokładnie, aby zrealizować zamysł ustawodawcy, zgodnie z którym regulaminy wynagradzania nauczycieli mają być klarowne i zrozumiałe.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubelskiego z 21 lutego 2025 r. (sygn. PN-II.4131.38.2025)