Takie rozwiązani przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia o domach pomocy społecznej. Dokument został skierowany do konsultacji publicznych.
Zgodnie z projektem załącznikiem do regulaminu organizacyjnego domu pomocy społecznej (a ten przyjmuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego) sporządza się w formie załącznika procedurę dotyczącą postępowania w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, w szczególności w zakresie:
- podejrzenia zarażenia chorobą zakaźną lub potwierdzenia zarażenia mieszkańca domu lub pracownika, w tym obejmującą:
a) zasady postępowania personelu domu,
b) zasady szczególnej ostrożności podczas przygotowywania i spożywania posiłków,
c) wyznaczenia pomieszczeń, które w razie potrzeby będą przekształcone w pomieszczenia do odosobnienia lub izolacji,
d) używania środków ochrony osobistej oraz dezynfekcji pomieszczeń domu,
e) sposobu i trybu komunikowania się mieszkańców domu z rodzinami i otoczeniem zewnętrznym; - świadczenia usług opiekuńczych i bytowych, w tym w przypadku poddania kwarantannie mieszkańców lub pracowników domu;
- funkcjonowania domu i przyjmowania nowych mieszkańców;
- przeprowadzania instruktażu dla personelu domu, w tym w zakresie obowiązkowego używania przez pracowników środków ochrony osobistej;
- sposobu informowania mieszkańców domu o zaistniałej sytuacji i zasadach bezpiecznego zachowania się oraz o obowiązujących w tym zakresie zaleceniach, poleceniach, nakazach i zakazach odpowiednich służb i organów.
Regulaminy mają być dostosowane w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
Dodatkowo w projekcie wskazano, że w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii dyrektor domu lub osoba przez niego wyznaczona jest ma być zobowiązana:
- do utrzymywania bezpośredniego kontaktu z właściwymi ze względu na siedzibę domu: państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym, wojewodą, organami jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotami leczniczymi, wykonującymi zadania w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w celu wymiany informacji o sytuacji epidemiologicznej w domu oraz na obszarze, na którym znajduje się siedziba domu;
- do informowania personelu i mieszkańców domu o aktualnych przepisach oraz zaleceniach, poleceniach, nakazach i zakazach odpowiednich służb i organów;
- do monitorowania zaopatrzenia domu w niezbędne środki ochrony osobistej i podejmowania odpowiednich działań w celu ich niezbędnego uzupełnienia.
Ponadto w projekcie zwiększono wskaźnik udziału stażystów, praktykantów, osób odbywających służbę zastępczą w domu oraz inne osoby, jeżeli pracują bezpośrednio z mieszkańcami domu do 20%. Ponadto zmieniono sposób wyliczenia tego wskaźnika poprzez dodanie do podstawy jego wyliczenia pracowników pierwszego kontaktu zatrudnionych na stanowiskach administracyjnych lub obsługi w wymiarze proporcjonalnym do czasu w jakim koordynują działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca.