Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zarząd Powiatu będzie ustalał procedury postępowania w DPS na wypadek epidemii

Zarząd Powiatu będzie ustalał procedury postępowania w DPS na wypadek epidemii fotolia.pl

Takie rozwiązani przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia o domach pomocy społecznej. Dokument został skierowany do konsultacji publicznych.

Zgodnie z projektem załącznikiem do regulaminu organizacyjnego domu pomocy społecznej (a ten przyjmuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego)  sporządza się w formie załącznika  procedurę dotyczącą postępowania w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, w szczególności w zakresie:

  1. podejrzenia zarażenia chorobą zakaźną lub potwierdzenia zarażenia mieszkańca domu lub pracownika, w tym obejmującą:
    a) zasady postępowania personelu domu,
    b) zasady szczególnej ostrożności podczas przygotowywania i spożywania posiłków,
    c) wyznaczenia pomieszczeń, które w razie potrzeby będą przekształcone w  pomieszczenia do odosobnienia lub izolacji,
    d) używania środków ochrony osobistej oraz dezynfekcji pomieszczeń domu,
    e) sposobu i trybu komunikowania się mieszkańców domu z rodzinami i otoczeniem zewnętrznym;
  2. świadczenia usług opiekuńczych i bytowych, w tym w przypadku poddania kwarantannie mieszkańców lub pracowników domu;
  3. funkcjonowania domu i przyjmowania nowych mieszkańców;
  4. przeprowadzania instruktażu dla personelu domu, w tym w zakresie obowiązkowego używania przez pracowników środków ochrony osobistej;
  5. sposobu informowania mieszkańców domu o zaistniałej sytuacji i zasadach bezpiecznego zachowania się oraz o obowiązujących w tym zakresie zaleceniach, poleceniach, nakazach i zakazach odpowiednich służb i organów.

Regulaminy mają być dostosowane w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Dodatkowo w projekcie wskazano, że w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii dyrektor domu lub osoba przez niego wyznaczona jest ma być zobowiązana:

  1. do utrzymywania bezpośredniego kontaktu z właściwymi ze względu na siedzibę domu: państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym, wojewodą, organami jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotami leczniczymi, wykonującymi zadania w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w celu wymiany informacji o sytuacji epidemiologicznej w domu oraz na obszarze, na którym znajduje się siedziba domu;
  2. do informowania personelu i mieszkańców domu o aktualnych przepisach oraz  zaleceniach, poleceniach, nakazach i zakazach odpowiednich służb i organów;
  3. do monitorowania zaopatrzenia domu w niezbędne środki ochrony osobistej i podejmowania odpowiednich działań w celu ich niezbędnego uzupełnienia.

Ponadto w projekcie zwiększono wskaźnik udziału stażystów, praktykantów, osób odbywających służbę zastępczą w domu oraz inne osoby, jeżeli pracują bezpośrednio z mieszkańcami domu do 20%. Ponadto zmieniono sposób wyliczenia tego wskaźnika poprzez dodanie do podstawy jego wyliczenia pracowników pierwszego kontaktu zatrudnionych na stanowiskach administracyjnych lub obsługi w wymiarze proporcjonalnym do czasu w jakim koordynują działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca.

Sob., 15 Sp. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel