Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce rząd zalecił szereg działań dla Polaków. Przede wszystkim powinni oni w jak największym stopniu ograniczyć wychodzenie z domu. W związku z tym wiele urzędów działa w okrojonym zakresie. Jeśli jednak musisz załatwić sprawę urzędową to nic straconego – niemal wszystkie najważniejsze kwestie można zgłosić online.
Najważniejszą formalnością, jaką musimy spełnić, by móc załatwiać urzędowy sprawy przez internet jest Profil Zaufany. To tzw. środek identyfikacji elektronicznej, czyli elektroniczne dane, które potwierdzają naszą tożsamość. Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL. Profil zaufany jest ważny 3 lata.
Profil zaufany można założyć na dwa sposoby – w obecnej sytuacji rekomendujemy pierwszy z nich, a mianowicie założenie PZ przez internet, korzystając z bankowości elektronicznej. Można też wypełnić wniosek w internecie a następnie potwierdzić swój profil zaufany w punkcie potwierdzającym, do których zaliczają się: poczty, urzędy gmin czy starostwa. Założenie profilu zaufanego drogą internetową jest jednak całkowicie bezpieczne i bardzo szybkie.
Założenie profilu zaufanego to już połowa sukcesu. By załatwić jakąkolwiek sprawę urzędową przez internet, wystarczy wejść na stronę www.GOV.pl. Znajdują się na niej nie tylko wszystkie dostępne e-usługi ale też najważniejsze informacje ze wszystkich ministerstw.
Każdy, kto ma profil zaufany i wejdzie na GOV.pl może też zalogować się do konta Mój GOV (prawy górny róg strony).
To miejsce, w którym znajdziemy nie tylko wszystkie swoje dane, dostęp do e-usług, ale i… nową skrzynkę służącą do wymiany korespondencji z urzędami. Dzięki Mój GOV, aby wysłać pismo do urzędu nie musimy wchodzić na platformę ePUAP!
Na stronie GOV.pl możemy między innymi:
- Wysłać pismo ogólne: https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne
- Zgłosić urodzenie dziecka: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-urodzenie-dziecka
- Uzyskać dowód osobisty: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty
- Skorzystać z Rejestru Danych Kontaktowych: https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-rejestru-danych-kontaktowych-rdk
- Zameldować się na pobyt stały lub czasowy: https://www.gov.pl/web/gov/zamelduj-sie-na-pobyt-staly-lub-czasowy-dluzszy-niz-3-miesiace
- Uzyskać odpis stanu cywilnego: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu
- Zgłosić zbycie lub nabycie pojazdu: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji