Sieć Obywatelska - Watchdog Polska przygotowała raport na temat przepływu informacji i informatyzacji korespondencji pomiędzy podmiotami publicznymi.
We wrześniu 2018 roku Sieć wysłała do 314 starostw powiatowych w Polsce wniosek o informację publiczną:
- Czy starostwo powiatowe posiada wdrożony elektroniczny obieg dokumentów? (jeśli nie, proszę przejść do pytania nr 2).
- Czy jest to główna forma dekretacji dokumentów, czy tylko wspomagająca?
- Czy elektroniczny obieg dokumentów starostwa jest kompatybilny z platformą ePUAP?
- Czy wszystkie decyzje administracyjne w sprawach, których dotyczy art. 39 kpa, są doręczane w sposób wskazany w tym artykule: Koniec wymiany papierów między urzędami?
- Jeśli nie wszystkie ww. decyzje są przekazywane podmiotom publicznym za pomocą platformy ePUAP, to jakie względy organizacyjne/techniczne/inne stoją na przeszkodzie
- Czy starostwo kontaktowało się z ministerstwem cyfryzacji w celu usunięcia ww. przeszkód?
Na wniosek odpowiedziało 68% pytanych urzędów.
Choć z odpowiedzi wynika, że 80% zbadanych urzędów ma tzw. EOD czyli Elektroniczny Obieg Dokumentów (dokładnie 163 na 205 urzędów), to aż w 91% (148 na 163) z nich jest to tylko wspomagająca forma zarządzania dokumentami. Jedynie w 20 przypadkach był to główny kanał przesyłania dokumentów. Wygląda na to, że w polskich urzędach wciąż królują segregatory, teczki i sterty papierów.
A ile spośród tych 163 systemów EOD jest kompatybilnych z ePUAPem (Elektroniczną Platformą
Usług Administracji Publicznej)? Nie jest źle, bo aż 136 (83%). Z drugiej strony, jeśli urząd ma sprawnie obsługiwać elektroniczną wysyłkę decyzji administracyjnych, to podstawą w każdym urzędzie powinien być Elektroniczny Obieg Dokumentów kompatybilny z platformą ePUAP. A zatem, jeśli odnieść się do potrzeb badanej grupy, będzie to mniejszy procent - 66% badanych urzędów ma w ogóle szansę bez problemów wysyłać decyzje elektronicznie.
Robi to jednak jedynie 25% urzędów (52 na 205 zbadanych). Zatem zaledwie ćwierć realizuje wymogi ustawy, przesyłając drogą elektroniczną wszystkie decyzje administracyjne do innych urzędów.
Raport jest dostępny tutaj.