Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Chcą umożliwienia dodatkowych inwestycji samorządom

Chcą umożliwienia dodatkowych inwestycji samorządom fotolia.pl

Posłowie PSL zaproponowali rozwiązania umożliwiające samorządom zwiększenie możliwości prowadzenia lokalnych inwestycji. Limity zadłużenia, które nakłada na polskie samorządy obecnie obowiązująca ustawa nie pozwala w pełni korzystać z możliwości absorpcji środków pochodzących z Unii Europejskiej. Spowodowane jest to wprowadzeniem limitów początkowo na poziomie środków wydatkowanych na obsługę długu na poziomie 15% dochodów ogółem oraz limit poziomu długu na poziomie 60% dochodów ogółem. Limity te obowiązywały do końca 2013 roku.

Zmianę przyniosła nowelizacja ustawy o finansach publicznych, która w miejsce dotychczasowych sztywnych parametrów wprowadziła limity uzależnione od sytuacji ekonomicznej danej jednostki samorządu terytorialnego. Nowe przepisy są jednak bardziej restrykcyjne w przypadku większości jednostek samorządu terytorialnego. Prognozuje się, iż indywidualny limit rocznych kosztów obsługi zadłużenia średnio przyjmie wartości zdecydowanie niższe niż dotychczasowe 15%,

Propozycja PSL zmierza do zagwarantowania aby limity były ustalone w sposób racjonalny, dokonując wzajemnego wyważenia takich wartości jak bezpieczeństwo finansowe i zdolność do inwestowania w przedsięwzięcia rozwojowe.

Zmiany dotyczą 4 grup zagadnień:

  1. Poprawa racjonalności wzoru służącego do wyznaczenia dopuszczalnego poziomu zadłużenia danej jednostki samorządu terytorialnego:
    1) wyłączenia z licznika wzoru wydatków bieżących poniesionych w związku z wypłatą odsetek, dyskonta i ewentualnej spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji;
    2) uzależnienia wskaźnika od wartości dochodów własnych, nie zaś dochodów ogółem;
    3) urealnienia możliwości zaciągania przez jednostki samorządu terytorialnego kredytów konsolidacyjnych i emisji papierów wartościowych z przeznaczeniem na spłatę wcześniejszych zobowiązań.
  2. Powiązanie progu wydatków z wydatkami kwalifikowalnymi - stanowiące w szczególności podstawę do wyliczania wkładu unijnego.
  3. Zmiany umożliwiające sfinansowanie inwestycji niezbędnych z punktu widzenia danej wspólnoty samorządowej. Proponuje się wyłączenie spod ograniczenia przewidzianego w art. 243 ust. 1 wykupów papierów wartościowych, spłat rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami i dyskontem, odpowiednio emitowanych lub zaciągniętych na potrzeby realizacji inwestycji, która:
    1) jest niezbędna do dostosowania istniejącej infrastruktury do standardów określonych przepisami prawa powszechnie obowiązującego;
    2) jest współfinansowana ze środków zewnętrznych (zarówno krajowych, jak i międzynarodowych) w wysokości nie mniejszej niż 30% kosztów kwalifikowanych, jeżeli inwestycja taka:
        a) służy realizacji zobowiązań międzynarodowych Polski;
        b) służy poprawie dostępności komunikacyjnej danego terenu.
  4. Poprawa zdolności jednostek samorządu terytorialnego do absorpcji środków unijnych w nowym okresie budżetowania Unii Europejskiej. Proponuje się obniżenie progu współfinansowania powodującego wyłączenie zaciągniętych zobowiązań z limitu zadłużenia z obecnych 60% na 30%. Przeciętny poziom dotychczasowego współfinansowania projektów ze środków unijnych wynosił bowiem 55,4%.
Niedz., 24 Sp. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka