NSA: Dokumentacja projektowa GDDKiA jako dotycząca planów i niewiążących ocen tego organu, nie stanowi informacji publicznej w rozumieniu przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznych.
Naczelny Sąd Administracyjny swoim wyrokiem sprecyzował jaką dokumentację i ustalenia organu planującego budowę drogi można uznać za informację publiczną, do której ujawnienia organ jest zobowiązany z mocy prawa. Sprawa zapoczątkowana skargą obywatelki domagającej się udostępnienia tzw. studium korytarzowego dla projektowanej drogi, trafiła na wokandę Najwyższego Sądu Administracyjnego po wyroku WSA, który stwierdził że tego typu dokumenty nie stanowią informacji publicznej, a odmowa ich udzielenia nie może skutkować uznaniem bezczynności GDDKiA.
W swoim rozstrzygnięciu, Sąd w znacznej mierze zgodził się z orzeczeniem sądu niższej instancji, wskazując na odrębny charakter wewnętrznej dokumentacji organu w stosunku do sprecyzowanych, wiążących planów. Jak zauważono, studium korytarzowe to dokument służący jedynie do wizualizowania projektów, koncepcji i pomysłów, nad którymi pracuje GDDKiA jako zarządca dróg krajowych, nie zawierając danych ani wiążących rozwiązań co do przebiegu drogi. W związku z tym, organ nie ma obowiązku ujawniać tego typu planów zainteresowanym podmiotom, gdyż posługuje się studium jedynie dla celów wewnętrznych.
Jak zauważył NSA, kluczowym kryterium jest w tym przypadku przeznaczenie danego aktu. W świetle prawa i dorobku orzecznictwa, za informację publiczną uważa się fakty dotyczące spraw publicznych, rozumianych jako działalność zarówno organów władzy publicznej, jak i samorządów gospodarczych i zawodowych, a także osób i jednostek organizacyjnych w zakresie wykonywania zadań władzy publicznej oraz gospodarowania mieniem państwowym lub komunalnym. Tym samym, charakteru takiego nie mają dokumenty przygotowywane tylko na użytek wewnętrzny i niewywierające żadnego realnego wpływu na sytuację obywateli.
Konkluzją orzeczenia Sądu jest fakt, że nie wszystkie informacje pozostające do dyspozycji danego organu noszą znamiona informacji publicznej. Dopóki wspomniane studium nie stanowi wiążącego i stanowczego wzoru przebiegu planowanej trasy, jest tylko wariantem zamiaru na przyszłość niezawierającym jasnych informacji o budowie drogi ani faktów z tym związanych. Mając to na względzie, obywatel nie ma powodów do żądania ujawnienia jego treści.
Wyrok NSA z 10 września 2024 r. (sygn. III OSK 2399/22)
Źródło: CBOSA