Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Lepszy dostęp do informacji publicznej?

Lepszy dostęp do informacji publicznej? fotolia.pl

11 października br. posłowie przyjęli nowelizację ustawy o dostępie do informacji publicznej. Ustawa, z jedną poprawką, została także przyjęta przez Senat RP. Wprowadzana nowelizacja obejmuje zmiany dotyczące dwóch zagadnień: Centralnego Repozytorium Informacji Publicznej (CRIP) i Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej.

Prace nad projektem ustawy prowadziła sejmowa Komisja Administracji i Cyfryzacji. Projekt był również przedmiotem prac podkomisji nadzwyczajnej powołanej do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Biuro Analiz Sejmowych w opinii prawnej dotyczącej projektu ustawy oceniło ją pozytywnie, stwierdzając, że wprowadzane zmiany są "ukierunkowane na zapewnienie efektywniejszego gromadzenia i wykorzystywania".

Jak wynika z informacji przedstawionej na stronie internetowej Sejmu RP, celem wprowadzenia przepisów jest usprawnienie mechanizmów gromadzenia, udostępniania i prezentacji informacji publicznych oraz ułatwienie obywatelom szybkiego odnalezienia interesujących ich danych.

Nowelizacja określa sposób uruchomienia i prowadzenia nowego trybu dostępu do informacji publicznej i jej ponownego wykorzystywania - tzw. Centralnego Repozytorium Informacji Publicznej (CRIP). Przewiduje m.in., że przepisy innych ustaw szczególnych nie mogą ograniczać obowiązku przekazywania informacji do CRIP, z którego wyłączone zostały: centralna baza danych ksiąg wieczystych, KRK, KRS oraz rejestr zastawów.

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (MAC), w zamieszczonym na swojej stronie internetowej wyjaśnieniu w sprawie projektu nowelizacji ustawy zwraca uwagę, że "jedną ze zmian jest doprecyzowanie normy kolizyjnej zawartej w art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Do tego art. 1. ust 2 w obecnym brzmieniu sprawiał, iż podmioty, które byłyby objęte obowiązkiem przekazywania zasobów informacyjnych do CRIP, mogły kwestionować dopuszczalności udostępniania swoich zasobów w CRIP - powołując się na to, że ustawy szczegółowe uregulowały już kompleksowo sposób, w jaki należy w ich przypadku udostępniać informację publiczną". Wprowadzana zmiana ma rozwiać wątpliwości interpretacyjne, a poprzez to poprawić dostęp do informacji publicznej.

Nowelizacja ustanawia także nowe bezpłatne narzędzie teleinformatyczne - Scentralizowany System Dostępu do Informacji Publicznej, za pomocą którego strony podmiotowe BIP poszczególnych instytucji będą prowadzone według takiego samego szablonu. Dzięki temu rozwiązaniu instytucje mają zaoszczędzić pieniądze, zaś obywatele uzyskać łatwiejszy dostęp do informacji.

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zaznacza także, że CRIP jest jednym z trybów dostępu do informacji publicznej. Pozostałe tryby dostępu do informacji publicznej, czyli: ogłaszanie w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP), dostęp na wniosek, dostęp w drodze wyłożenia lub wywieszenia w miejscach ogólnie dostępnych oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy pochodzących z powszechnych wyborów, nie są przedmiotem nowelizacji. Ministerstwo dodaje, że wprowadzane zmiany zachowują zasadę, zgodnie z którą informacje publiczne nieudostępnione w Centralnym Repozytorium lub BIP będą podlegały udostępnieniu na wniosek. MAC tym samym odpiera zarzuty, jakoby "koalicja rządowa próbowała przemycić poprawkę ograniczającą dostęp do informacji publicznej".

Na posiedzeniu w dniu 29 października 2013 r. Senat rozpatrzył ustawę o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej i uchwalił do niej poprawkę ujednolicającą terminologię.

Opis przebiegu procesu legislacyjnego dla projektu ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej znajduje się na stronie internetowej Sejmu RP - TUTAJ.

Źródło: antykorupcja.edu.pl

Czw., 7 Lst. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka