Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czy warto przeprowadzać ocenę pracowniczą?

Czy warto przeprowadzać ocenę pracowniczą? fotolia.pl

Ocena pracownicza jest jednym z podstawowych elementów procesu zarządzania zasobami ludzkimi w każdej organizacji. Pozwala na monitorowanie i kontrolowanie pracy osób zatrudnionych w organizacji.

W trakcie realizacji ocen okresowych najczęściej dokonywana jest ocena:

  • kompetencji – czyli ocena wiedzy, umiejętności, uzdolnień, stylów działania, osobowości, wyznawanych zasad, zainteresowań i innych cech, które używane i rozwijane w procesie pracy prowadzą do osiągania rezultatów zgodnych ze strategicznymi zamierzeniami organizacji,
  • realizacji zadań – czyli ocena dotychczasowego i obecnego poziomu pracy, jakości wykonywanej pracy i sposobu wywiązywania się z obowiązków.

Ocena pracownika spełnia funkcje ewaluacyjną  - ocenia się dotychczasowy i obecny poziom pracy, jej jakość, wywiązywanie się z powierzonych obowiązków, stopień przydatności na zajmowanym przez pracownika stanowisku i ozwojową -  ocenia się pracowników pod kątem ich potencjału rozwojowego, umiejętności i chęci współprac.

Głównymi celami prowadzenia oceny okresowej są przede wszystkim:

  • podnoszenie efektywności i jakości jego pracy,
  • przekazywanie pracownikowi informacji na temat oceny jego pracy,
  • zwiększanie poziomu motywacji,
  • dostarczanie przełożonemu informacji pozwalających podejmować decyzje kadrowe i personalne,
  • sporządzanie wniosków do indywidualnego programu rozwoju zawodowego,
  • uzyskiwanie dodatkowych informacji do opracowania planu szkoleń.

Regularnie przeprowadzana ocena pracownicza umożliwia optymalne wykorzystanie zdolności i kwalifikacji pracowników oraz planowanie ich ścieżek kariery i rozwoju zawodowego. Ocena pracownika jest też dla niego samego informacją zwrotną o tym w jaki sposób postrzegana jest jego praca i zaangażowanie w organizacji.

System oceniania pracowników zwykle bywa ujmowany jako celowo dobrany i zorganizowany zbiór elementów i relacji między nimi zachodzących. Ma na celu poprawę efektywności zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście realizacji zało¬żonych celów. Do najistotniejszych elementów systemu oceniania należą:

  • Cele — odpowiadają na pytanie: dlaczego oceniamy?
  • Kryteria — odpowiadają na pytanie: co oceniamy?
  • Przedmiot — odpowiada na pytanie: kogo oceniamy?
  • Podmiot — odpowiada na pytanie: kto ocenia?
  • Techniki — mówią o tym, jak oceniamy.
  • Częstotliwość — informuje o tym, kiedy oceniamy.

Nie istnieje uniwersalny system oceny pracowników w organizacji.  Przy opracowaniu systemu dla własnej organizacji należy brać pod uwagę: regulacje prawne, system wartości pracowników i wynikające z niego normy i postawy ludzkie, preferowany w styl pracy.
Skuteczny system oceniania powinien cechować się:

  • jasno sformułowanymi celami, tzn. przed przystąpieniem do oceniania należy rozstrzygnąć, do czego wykorzystane zostaną wyniki oceny,
  • starannie dobranymi pod kątem osiągnięcia ustalonych wcześniej celów kryteriów i technik oceniania oraz prostotą posługiwania się nimi,
  • powinien obejmować wszystkich pracowników zatrudnionych w firmie,
  • powinien być znany i akceptowany w środowisku pracy,
  • powinien uwzględniać specyfikę danej organizacji,
  • powinien być sprawiedliwy i obiektywny,
  • powinien być otwarty i podatny na zmiany.

Niebawem na naszych łamach przedstawimy najczęściej wykorzystane metody oceny pracowników.

Źródło: A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod, Antykwa, Kraków 1998. Oceny okresowe w służbie cywilnej, KPRM, Warszawa 2011. Poradnik przygotowany w ramach projektu „Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej” współfinasowanego przez Unię Europejską ze środków EFS.

Niedz., 29 Wrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna