Narodowy Fundusz Zdrowia postanowił przeprowadzić ankiety satysfakcji wśród pacjentów szpitali. Od 26 października br. ankieterzy zadzwonią do pacjentów, którzy ostatnio przebywali w szpitalu. Pacjenci usłyszą dziewięć pytań.
Pytania będą dotyczyć dziewięciu obszarów związanych z pobytem w szpitalu. Fundusz zapyta pacjentów:
- Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?
- Jaka była jakość wyżywienia?
- Czy komunikacja była zrozumiała?
- Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?
- Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?
- Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?
- Czy w nocy była cisza?
- Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?
- Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?
Pacjenci ocenią wymienione obszary w skali od 0 do 10. Badanie jest pilotażem. Ankieta jest anonimowa. Ankieterzy będą znali numer telefonu oraz płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę. Pacjenci muszą mieć jasność, które świadczenie oceniają. Ankieterzy nie będą mieli danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, PESEL) pacjentów, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali. Dane zostaną wykorzystane tylko w celu przeprowadzenia badania ankietowego dotyczącego monitorowania jakości i dostępności świadczeń.
Wyniki z ankiety z całą pewnością pozwolą ocenić jakość usług świadczonych w szpitalach, nie tylko pod względem stricte medycznym, ale także z naciskiem na całe otoczenie w jakim świadczone były usługi.
Źródło: NFZ