Aż 88% pacjentów narzeka na możliwość dostania się na konsultację do lekarza specjalisty w razie potrzeby. Tak wynika z najnowszego raportu Centrum Badania Opinii Społecznej.
3 sierpnia br. CBOS opublikowało dane z badania „Aktualne problemy i wydarzenia” przeprowadzonego w dniach 2–9 czerwca br.
Z deklaracji Polaków wynika, że najbardziej doceniają kompetencje lekarzy i ich zaangażowanie, a także łatwy dostęp do lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, natomiast zastrzeżenia mają najczęściej do dostępności wizyt u specjalistów oraz badań diagnostycznych.
I tak, 67 % badanych ocenia, że lekarze są kompetentni i znają się na tym, co robią. Natomiast 21% ankietowanych jest przeciwnego zdania.
65% Polaków twierdzi, że do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej można dostać się bez trudności. Zaś 33% badanych podaje, że takiej możliwości nie ma.
O tym, że wykorzystuje się w opiece zdrowotnej nowoczesną aparaturę medyczną przekonanych jest 61 % Polaków. A 23% odpowiadających na to pytanie uważa przeciwnie – że z takiego sprzętu się nie korzysta, natomiast aż 16% nie ma zdania.
Nienajgorsze są notowania lekarzy. Z udzielonych CBOS odpowiedzi wynika bowiem, że 60% medyków angażuje się w swoją pracę i zależy im, aby pomóc pacjentom. Z kolei 27% ankietowanych wyraziła opinię negatywną w tej kwestii.
Z danych CBOS wynika, że 59% badanych wierzy, że nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską. 30% jest przeciwnego zdania.
Do tego, że w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. Internet przekonanych jest 57% Polaków. 20 % na to samo pytanie odpowiedziało negatywnie a 23% nie ma zdania.
56% pacjentów twierdzi, że istnieje dobra informacja na temat tego, gdzie można uzyskać pomoc czy poradę. Z kolei 36% uważa, że takiej możliwości nie ma.
Blisko połowa Polaków nie narzeka na sposób traktowania przez personel medyczny. A to dlatego, że 49% uważa, że jest traktowanych z troską i życzliwością, z kolei 42% nie ma takiego przekonania.
Do łatwego uzyskania pomocy medycznej poza miejsce zamieszkania przyznaje się 42% ankietowanych, 23% uważa, że takiej opcji nie ma, a 35% nie ma zdania na ten temat.
Aż 54% respondentów nie zgodziło się z twierdzeniem, że leczenie jest bezpłatne. 40% zaś się zgodziło.
Połowa badanych uznała, że administracja placówek nie obsługuje pacjentów szybko i skutecznie. Zadowolonych z obsługi było tylko 39% ankietowanych.
Polacy w większości nie są zadowoleni z dostępu do lekarzy różnych specjalności i pracowni diagnostycznych świadczących usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach. Az 58% uważa, że trzeba ich daleko szukać.
Czy wśród pacjentów są równi i równiejsi? Są. O tym, że pacjenci są równo taktowani – zależnie jedynie od ich stanu zdrowia – przekonanych jest tylko 37% badanych. 50% zaś twierdzi, że tak nie jest.
Z danych CBOS wynika, że 58% badanych ma złe doświadczenia z umawianiem się na wizyty w dogodnych dla siebie godzinach. Pacjenci ci twierdzą, że muszą się zwalniać z pracy czy z lekcji, aby udać się na badanie. Zaś 32% Polaków jest przeciwnego zdania.
Aż 70% pacjentów podaje, że nie może wykonać potrzebnych badań diagnostycznych szybko i bez większych trudności. Tylko 24% respondentów ma pozytywne zdanie z tym zakresie.
I tylko 8% uważa, że jeśli pacjent potrzebuje, może łatwo dostać się na wizytę do specjalisty.