Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czy gmina może „dorzucić się” do pokrycia ujemnego wyniku finansowego szpitala powiatowego? RIO wyjaśnia

Czy gmina może „dorzucić się” do pokrycia ujemnego wyniku finansowego szpitala powiatowego? RIO wyjaśnia fotolia.pl

Czy gmina, która nie jest podmiotem tworzącym szpitala (jednostka powiatowa) może partycypować wspólnie z powiatem w pokryciu ujemnego wyniku finansowego szpitala? RIO w Warszawie wskazała, że jest to niedopuszczalne z uwagi na brak podstaw prawnych.

Przepisy i wyrok TK

Izba zwróciła uwagę, że zgodnie z art. 59 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej, podmiot tworzący może pokryć stratę netto za rok obrotowy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, w kwocie, jaka nie może zostać pokryta przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej we własnym zakresie, jednak nie wyższej niż suma straty netto i kosztów amortyzacji.

RIO podkreśliła jednak, że ww. przepis był badany pod kątem zgodności z Konstytucją RP przez Trybunał Konstytucyjny, który w wyroku z dnia 20.11.2019 r. (sygn. akt K 4/17) orzekł o niezgodności art. 59 ust. 2 w związku z art. 55 ust. 1 pkt 6 i art. 61 ww. ustawy z przepisami Konstytucji w zakresie, w jakim zobowiązuje jednostkę samorządu terytorialnego, będącą podmiotem tworzącym SP ZOZ, do pokrycia straty netto stanowiącej ekonomiczny skutek wprowadzenia przepisów powszechnie obowiązujących, które wywołują obligatoryjne skutki finansowe dla działania SP ZOZ. W przywołanym wyroku Trybunał orzekł o utracie mocy obowiązującej art. 59 ust. 2 ustawy po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku.

Oznacza to, że powiat może pokryć stratę netto za rok obrotowy szpitala, jeżeli strata ta nie stanowi ekonomicznego skutku wprowadzania przepisów powszechnie obowiązujących.

Gmina nie pokryje straty SP ZOZ

Przepis artykułu 115 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej umożliwia uzyskanie środków finansowych przez podmioty wykonujące działalność leczniczą na podstawie umowy zawartej m.in. z jednostką samorządu terytorialnego na realizację zadań, o których mowa w art. 114 ust. 1 pkt 1 i 4-7. Co jednak istotne, wśród tych zadań ustawa nie wymienia pokrycia straty netto za rok obrotowy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

W konsekwencji, zdaniem RIO, nie ma podstaw prawnych, aby gmina pokrywała stratę netto za rok obrotowy SP ZOZ, którego podmiotem tworzącym jest powiat.

Wyjaśnienie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z 17.07.2024 r., znak: WA.43.35.2024.KW

Źródło: bip-api.warszawa.rio.gov.pl 

Pt., 7 Lt. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak