Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowelizacja ustawy o działalności leczniczej nadaje się do Trybunału Konstytucyjnego

Nowelizacja ustawy o działalności leczniczej nadaje się do Trybunału Konstytucyjnego fotolia.pl

Organizacje zrzeszające samorządy skierowały do Prezydenta RP apel o niepodpisywanie i skierowanie do Trybunału Konstytucyjnego przyjętej niedawno przez Sejm RP ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej i niektórych innych ustaw.
29 czerwca br. w Kancelarii Prezydenta odbyło się w tej sprawie spotkanie robocze, któremu przewodniczył Minister Wojciech Kolarski.

Zastrzeżenia samorządów, zgłaszane już na wczesnym etapie procesu legislacyjnego, budziły dwie kwestie – ograniczenia prawa samorządów w zakresie zbywania udziałów i akcji spółek prowadzących działalność leczniczą oraz wykonywania praw z tych udziałów i akcji oraz nałożenie na samorządy realizacji nowego zadania polegającego na współfinansowaniu gwarantowanych świadczeń zdrowotnych.

Biuro Analiz Sejmowych również sygnalizowało potencjalne zastrzeżenia natury konstytucyjnej. Bowiem dr Adam Karczmarek, ekspert ds. legislacji w Biurze Analiz Sejmowych wskazał, że ograniczenia w zakresie zbywania akcji i udziałów spółek w przypadku, gdy ograniczenia te są adresowane do jednostek samorządu terytorialnego można rozpatrywać przez pryzmat deklarowanej w Konstytucji RP zasady samodzielności JST (art. 16 oraz 165 Konstytucji) oraz gwarancji ochrony prawa własności (art. 64 Konstytucji). Proponowane rozwiązania ograniczają samodzielność jednostek samorządu terytorialnego oraz ich prawo do gospodarowania swoim mieniem i pobierania z niego pożytków. Auro opinii rekomendował szerszą analizę zagadnienia z perspektywy art. 16, 21, 64 i 165 Konstytucji RP. Zastrzeżenia autora opinii budziło również wprowadzenie możliwości finansowania przez jednostki samorządu terytorialnego świadczeń opieki zdrowotnej (świadczeń gwarantowanych). Zgodnie z art. 167 ust. 4 Konstytucji RP zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych, przy czym Konstytucja nie rozróżnia w tym miejscu zadań obligatoryjnych i fakultatywnych. W opinii wskazano również, na potrzebę oceny tego rozwiązania z perspektywy zasady równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej (art. 68 ust. 2 Konstytucji RP).

Treść powołanej opinii pokrywa się z uwagami zgłaszanymi w toku procesu legislacyjnego przez Związek Powiatów Polskich.

Przedstawiciele organizacji samorządowych nie mają wątpliwości co do niezgodności z Konstytucją przyjętych przez Sejm RP przepisów.

Nie można również zapominać o daleko idących negatywnych skutkach dla całego systemu ochrony zdrowia. Skutkiem przyjętych w ustawie rozwiązań będzie ograniczenie udziału podmiotów prywatnych na rynku usług medycznych. Nie da się ukryć, że podmiotom publicznym prowadzącym szpitale brakuje środków przede wszystkim na modernizację bazy lokalowej, zakup nowego sprzętu, wdrażanie innowacji. Takimi środkami dysponuje natomiast sektor prywatny. Możemy zadać sobie pytania, czy Polskę na to stać i czy w dłuższej perspektywie czasowej ofiarami nieprzemyślanych i wprowadzanych naprędce rozwiązań nie będą pacjenci.

Niedz., 3 Lp. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel