Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Punkt informacyjny dla osób niepełnosprawnych w powiecie świebodzińskim – dobra praktyka

Punkt informacyjny dla osób niepełnosprawnych w powiecie świebodzińskim – dobra praktyka fotolia.pl

Niepełnosprawni, w tym niewidomi, niedowidzący, głusi, głuchoniemi, osoby niepełnosprawne ruchowo i intelektualnie, stanowią 19% całego społeczeństwa polskiego. Konstytucja RP stanowi, że każdy ma prawo dostępu do dotyczących go dokumentów i pozyskiwania informacji, a osoby niepełnosprawne mają prawo do specjalnej pomocy. Pełny dostęp do informacji to jeden ze sposobów umożliwiających osobom niepełnosprawnym aktywny udział w społeczeństwie, co jest podstawą wyrównywania szans w wielu dziedzinach życia. Jednym z głównych celów polityki społecznej realizowanej przez powiat świebodziński jest zapobieganie wykluczeniu społecznemu mieszkańców z powodu ich trudnej sytuacji życiowej spowodowanej chorobą, wiekiem czy niepełnosprawnością.

Od 1999 roku funkcjonował w powiecie Pełnomocnik Starosty ds. Osób Niepełnosprawnych, który reprezentował społeczność osób niepełnosprawnych.

W 2010 roku dokonano redukcji etatów, pracownicy, którzy osiągnęli wiek emerytalny zostali zwolnieni. Po likwidacji stanowiska Pełnomocnika starosta zadecydował, że konieczne jest wsparcie osób niepełnosprawnych, ale jest to zadanie, które może przejąć organizacja pozarządowa.

Na terenie powiatu działało kilka organizacji non-profit zajmujących się osobami niepełnosprawnymi, przede wszystkim upowszechnianiem kultury fizycznej i sportu wśród osób niepełnosprawnych, aktywizacją kulturalno-artystyczną, rehabilitacją medyczną i psychofizyczną i aktywizacją społeczną. Najaktywniej, na rzecz niepełnosprawnych, działało Świebodzińskie Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym, które od 13 lat zajmowało się rehabilitacją i wypoczynkiem dzieci i młodzieży. Właśnie ta organizacja stała się gospodarzem punktu dla osób niepełnosprawnych. Punkt Informacyjny dla Osób Niepełnosprawnych został utworzony w maju 2011 r. i mieści się w budynku Starostwa Powiatowego w Świebodzinie.

W ramach konkursu Punkt Informacyjny utworzyło i prowadzi Świebodzińskie Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym, które zatrudniło dwie osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach inwalidzkich. Punkt działa na rzecz osób niepełnosprawnych z Powiatu Świebodzińskiego. Jego głównym zadaniem jest udzielenie informacji i porad osobom niepełnosprawnym, ich bliskim, a także instytucjom pracującym wśród i na rzecz osób niepełnosprawnych.

Zadaniem Punktu jest doradztwo i informacja w zakresie:

  • podstawowych uprawnień i ulg przysługującym osobom niepełnosprawnym;
  • turnusów rehabilitacyjnych;
  • pomocy społecznej;
  • szkolnictwa specjalnego;
  • podstawowych regulacjach prawnych osób niepełnosprawnych;
  • placówek, organizacji pozarządowych i instytucji państwowych działających na rzecz osób niepełnosprawnych;
  • udzielania porad prawnych osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom.

W biurze dostępna jest fachowa prasa, czasopisma i pozycje książkowe o tematyce prawnej z uwzględnieniem niepełnosprawności, a także problemu niepełnosprawności w Unii Europejskiej. W Punkcie wydawane są wnioski do Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, Narodowego Funduszu Zdrowia, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz udzielana jest pomoc w ich wypełnieniu. Punkt jest także odpowiedzialny na wydawanie sprzętu rehabilitacyjno-ortopedycznego pochodzącego z darów oraz opracowanie listy potrzeb w tym zakresie.

Pierwotnie Punkt Informacyjny dla Osób Niepełnosprawnych miał funkcjonować do końca grudnia 2011 r. Władze Starostwa jednak, widząc jak dużym zainteresowaniem cieszył się Punkt i jakie jest zapotrzebowanie na miejsce, w którym każda osoba niepełnosprawna oraz bliscy takich osób mogą znaleźć pomoc, postanowiły przeznaczyć środki na dalszą działalność Punktu. W tym roku kontynuuje on działalność. Od maja do grudnia z usług Punktu skorzystały 374 osoby.

Jednym z najważniejszych aspektów działalności Punktu jest praca z młodzieżą niepełnoprawną, w szczególności jej aktywizacja zawodowa. Co miesiąc odbywają się spotkania z młodymi ludźmi, na których omawiane są problemy, z jakimi spotyka się młodzież niepełnosprawna. Podejmowane są próby nawiązywania współpracy z pracodawcami. Dzięki temu dwie osoby znalazły zatrudnienie, a jedna odbyła staż. Pracownicy Punktu wyszukują informacje o organizowanych projektach, szkoleniach, kursach dla osób niepełnosprawnych i przekazują je podopiecznym. Dzięki tej działalności kilka osób odbyło kursy komputerowe, kilka wzięło udział w spotkaniach z doradcami zawodowymi oraz psychologami, dwie skorzystały z kursu prawa jazdy. Punkt zajmuje się także aktywizacja społeczną. We wrześniu zorganizował piknik integracyjny „Pokonać siebie”, który był jednym z głównych organizatorów I Lubuskiego Tygodnia Osób Niepełnosprawnych.

Współpraca z organizacjami pozarządowymi ma szczególne znaczenie dla budowania demokracji lokalnej. Działalność organizacji pozarządowych w sferze zadań jest istotną cechą społeczeństwa obywatelskiego, a zarazem elementem rozwoju społeczności lokalnych, umacniania odpowiedzialności za swoje otoczenie, sprzyja budowaniu więzi lokalnych oraz zwiększaniu efektywności w zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Sprzyja zwiększeniu udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów, poprawia jakość życia poprzez pełniejsze zaspokojenie potrzeb społecznych. Ponadto aktywizuje niepełnosprawnych, którzy włączają się w działalność nie tylko na rzecz poprawy swojej sytuacji, ale też w szersze działania na rzecz lokalnej społeczności. W rozwiązywanie problemów osób niepełnosprawnych zostali zaangażowani sami zainteresowani. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie, gdyż to społeczność mówi, czego potrzebuje oraz jakie są dla niej ważne problemy; urealnia spojrzenie na sytuację, umożliwia powstawanie grup i koalicji społecznych na rzecz rozwiązywania określonych problemów. Samorząd zyskał bardzo skutecznego partnera do działań, a nie tylko biernego konsumenta oferty powiatu.

Przypominamy także, że Związek Gmin Wiejskich, Związek Miast Polskich oraz Związek Powiatów Polskich już od kilku lat prowadzi tego typu bazę dobrych praktyk promując w ten sposób modelowe rozwiązania funkcjonujące w różnych samorządach na terenie Polski. Baza ta dostępna jest pod adresem www.dobrepraktyki.pl

Śr., 6 Czrw. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna