Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Starosta może odmówić wypłaty świadczenia losowego dla rodziny zastępczej. Ale tylko na konkretnych podstawach

Starosta może odmówić wypłaty świadczenia losowego dla rodziny zastępczej. Ale tylko na konkretnych podstawach fotolia.pl

WSA: Choć niezadowalająca sytuacja finansowa powiatu może stanowić podstawę odmowy świadczenia losowego wypłacanego na podstawie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Uznaniowość nie oznacza jednak dowolności, a twierdzenie organu o niewystarczającej ilości środków budżetowych nie może być gołosłowne.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim orzekł w sprawie świadczenia wskazanego w art. 83 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, tj. świadczenia na pokrycie kosztów związanych z wystąpieniem zdarzeń losowych lub innych zdarzeń mających wpływ na jakość sprawowanej opieki. Świadczenie jest przyznawane przez starostę rodzinie zastępczej lub prowadzącemu rodzinny dom dziecka oprócz zwykłych świadczeń pokrywających normalne funkcjonowanie.

W opisywanym przypadku świadczenie losowe miało służyć wdrożeniu leczenia ortodontycznego, niezbędnego dla zagwarantowania prawidłowego, zdrowego rozwoju małoletniego dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej. Starosta nie odmówił słuszności złożonemu wnioskowi o przyznanie dodatkowych środków, jednak zdecydował o wypłaceniu takiej sumy pieniężnej, która wobec potrzeb dziecka i jego opiekunów prawnych, była kwotą niewystarczającą. Jak wynikało z zapewnień starosty, brak możliwości udzielenia kwoty w pełnej wysokości wynikał z budżetowych ograniczeń PCPR. Decyzję tę utrzymało w mocy także samorządowe kolegium odwoławcze, będące organem II instancji.

Złożona na powyższe rozstrzygnięcia skarga została uwzględniona przez Sąd. W uzasadnieniu wyroku wskazano, że istotnie - nienajlepsza sytuacja finansowa danego powiatu może stanowić uzasadnienie dla wypłaty świadczenia w ograniczonej wysokości, a nawet dla całkowitej odmowy przekazania rodzinie zastępczej pieniędzy z tego tytułu. Świadczenia wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 2 u.w.r. wiążą się bowiem z pewną uznaniowością, co do czego w doktrynie i orzecznictwie panuje zgodność. Lepsza czy gorsza sytuacja danego powiatu ma duże znaczenie z punktu widzenia wnioskodawcy i szansa otrzymania świadczenia w żądanej wysokości jest niewątpliwie większa w tych powiatach, gdzie pieniędzy raczej nie brakuje.

Koniecznie trzeba jednak zauważyć, że "uznaniowość" nie równa się "dowolności". Jak zauważył Sąd, organ administracji musi zadbać o to, by wydawana przez niego decyzja nie miała cech dowolności oznaczającej przekroczenie zakresu swobody decyzyjnej. Jeśli zatem organ nie dokona szczegółowej analizy danej sprawy i nie wyda ewentualnej decyzji odmownej, mając pełne przekonanie o swojej trudnej sytuacji finansowej, można powziąć wątpliwości, czy uznaniowość nie była zbyt daleko idąca i nie przerodziła się w dowolność. W drodze prowadzonego postępowania, Sąd stwierdził, że organ nie przeanalizował sytuacji wystarczająco dokładnie, a jego rozstrzygnięcie nie zostało należycie uzasadnione. Nie było dowodów na to, że niekorzystna dla rodziny zastępczej decyzja starosty stanowiła naturalną konsekwencję rzetelnie zbadanej sytuacji finansowej powiatu, a tym samym - dopatrzono się ryzyka tego, że decyzja została podjęta zbyt swobodnie.

Brak odpowiedniego uzasadnienia decyzji oraz wątpliwości co do zmieszczenia się organu w ramach "swobodnego uznania" administracyjnego, pociągnęły za sobą uchylenie zaskarżonych decyzji tak starosty, jak i SKO.

Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 16 stycznia 2025 r. (sygn. II SA/Go 573/24)

Źródło: CBOSA 

Pt., 21 Lt. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch