Trwają pracę nad ustawą z dnia 12 grudnia 2023 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych. Obecnie ustawa oczekuje na podpis Prezydenta RP.
Niniejsza nowelizacja w ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych wprowadza się następujące zmiany:
W artykule 152 w ust. 1 wyrazy „po dniu 31 grudnia 2023 r.” zastępuje się wyrazami „od dnia 1 stycznia 2025 r.” Oznacza to, że podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od dnia 1 stycznia 2025 r. są obowiązane do przekazania: danych niezbędnych do utworzenia adresu do doręczeń w ramach publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz danych niezbędnych w celu wpisania tego adresu do bazy adresów elektronicznych.
Artykule 152 ust. 2 otrzyma brzmienie: Podmioty niepubliczne nieposiadające adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych, wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej do dnia 31 grudnia 2024 r., składające w okresie od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 września 2026 r. wniosek o zmianę wpisu, są obowiązane do: przekazania danych niezbędnych do utworzenia adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo przekazania adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego świadczoną przez kwalifikowanego dostawcę oraz danych niezbędnych w celu wpisania tego adresu do bazy adresów elektronicznych, albo wystąpienia do ministra właściwego do spraw informatyzacji z wnioskiem o utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
W artykule 155 ust. 11 otrzymuje brzmienie: Termin określony w komunikacie nie może być wcześniejszy niż dzień 30 marca 2024 r. i późniejszy niż dzień 1 stycznia 2025 r. Oznacza to, że podmioty publiczne będą obowiązane stosować obowiązki wynikające z ustawy o doręczeniach elektronicznych (posiadanie adresu do doręczeń elektronicznych, bieżąca obsługa ADE, poszukiwanie adresatów w BAE, prymat korespondencji elektronicznej pomiędzy podmiotami publicznymi) najwcześniej od 30 marca 2024 r. a najpóźniej od 1 stycznia 2025 r. w terminie podanym w Komunikacie wydanym przez Ministra Cyfryzacji.
W artykule 158 uchyla się ustęp 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia