Jedna trzecia organizacji pozarządowych otrzymuje finansowe wsparcie od przedsiębiorców. To mniej niż jeszcze kilka lat temu. Stowarzyszenie Klon/Jawor sprawdza, co organizacje otrzymują od firm.
Właśnie wręczono nagrody w konkursie „Dobroczyńca roku", w którym premiowane są firmy angażujące się w działania społeczne. Jak jednak pokazują badania Stowarzyszenia Klon/Jawor finansowe zaangażowanie takich firm spada. W 2011 roku z darowizn od firm i instytucji korzystało 30% organizacji, podczas gdy w roku 2009 było ich 34%, zaś w 2007 – 38%. Jednocześnie – podobnie jak w ubiegłych latach – przekazywane w ten sposób środki nie są duże: łącznie stanowiły zaledwie 7% przychodów całego sektora pozarządowego w 2011 roku, a tylko dla 6% organizacji darowizny od firm były głównym źródłem ich przychodów.
– Na sytuację tę z pewnością ma wpływ kryzys finansowy i trudności, z jakimi borykają się obecnie przedsiębiorcy – mówi Jadwiga Przewłocka, ekspertka Stowarzyszenia Klon/Jawor. – To właśnie budżety na działania społeczne są w wielu przypadkach okrajane w ramach oszczędności i cięć.
Darowizna pieniężna to nie jedyna forma współpracy. Prawie jedna czwarta organizacji korzysta ze wsparcia rzeczowego, a ponad jedna dziesiąta z nieodpłatnego wykonania usług. Co dziesiąte stowarzyszenie lub fundacja realizuje wspólnie z partnerami biznesowymi projekty; podobny odsetek korzysta z merytorycznego wsparcia pracowników firm. Również prawie co dziesiąta organizacja otrzymuje usługi za znacząco obniżoną cenę, a 7% korzystało z wymiany barterowej.
Stara się połowa
Wedle składanych deklaracji niemal wszystkie organizacje chciałyby z przedsiębiorstwami współpracować. Zaledwie 11% nie jest taką współpracą zainteresowana. Odsetek zainteresowanych organizacji zmniejsza się jednak, jeśli pytamy o podejmowanie prób takiej współpracy. Podejmowała je niespełna połowa (48%) – te organizacje aktywnie próbowały pozyskać finansowe lub rzeczowe wsparcie od firm. Druga połowa (45%) deklarowała, że nie interesowała się takimi możliwościami w wsparcia.
Powodów tej sytuacji jest wiele: od doświadczeń organizacji, które w przeszłości spotkały się z odmową ze strony firm, przez brak tradycji wspierania działań społecznych w Polsce, problemy prawne i podatkowe, po brak wiedzy i umiejętności nawiązywania współpracy, a także brak zasobów kadrowych, które pozwoliłyby skutecznie pozyskać wsparcie firm. Istotny jest też tutaj deficyt umiejętności współdziałania – który przecież obserwujemy w polskim życiu publicznym na co dzień.
Przedstawiciele organizacji oczekują od firm przede wszystkim wsparcia finansowego – wskazuje na nie ponad 60% badanych. Inne rodzaje współpracy plasują się na liście oczekiwań organizacji znacznie niżej: wsparcia rzeczowego chciałaby jedna trzecia, wsparcia usługami mniej niż jedna piąta z nich.
Kto współpracuje z biznesem
Korzystanie ze środków finansowych pochodzących od firm i przedsiębiorstw jest najbardziej typowe dla organizacji działających na dużą skalę: wśród tych, które są aktywne co najmniej w całym województwie ponad jedna trzecia finansuje część swoich działań z pieniędzy firm prywatnych; spośród organizacji aktywnych na skalę gminną lub powiatową z tego typu środków korzysta jedna czwarta, a w grupie stowarzyszeń i fundacji działających lokalnie tylko jedna dziesiąta.
Źródło: Stowarzyszenie Klon/Jawor