Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Spada liczba organizacji uzyskujących wsparcie od firm

Spada liczba organizacji uzyskujących wsparcie od firm fotolia.pl

Jedna trzecia organizacji pozarządowych otrzymuje finansowe wsparcie od przedsiębiorców. To mniej niż jeszcze kilka lat temu. Stowarzyszenie Klon/Jawor sprawdza, co organizacje otrzymują od firm.

Właśnie wręczono nagrody w konkursie „Dobroczyńca roku", w którym premiowane są firmy angażujące się w działania społeczne. Jak jednak pokazują badania Stowarzyszenia Klon/Jawor finansowe zaangażowanie takich firm spada. W 2011 roku z darowizn od firm i instytucji korzystało 30% organizacji, podczas gdy w roku 2009 było ich 34%, zaś w 2007 – 38%. Jednocześnie – podobnie jak w ubiegłych latach – przekazywane w ten sposób środki nie są duże: łącznie stanowiły zaledwie 7% przychodów całego sektora pozarządowego w 2011 roku, a tylko dla 6% organizacji darowizny od firm były głównym źródłem ich przychodów.

Na sytuację tę z pewnością ma wpływ kryzys finansowy i trudności, z jakimi borykają się obecnie przedsiębiorcy – mówi Jadwiga Przewłocka, ekspertka Stowarzyszenia Klon/Jawor. – To właśnie budżety na działania społeczne są w wielu przypadkach okrajane w ramach oszczędności i cięć.

Darowizna pieniężna to nie jedyna forma współpracy. Prawie jedna czwarta organizacji korzysta ze wsparcia rzeczowego, a ponad jedna dziesiąta z nieodpłatnego wykonania usług. Co dziesiąte stowarzyszenie lub fundacja realizuje wspólnie z partnerami biznesowymi projekty; podobny odsetek korzysta z merytorycznego wsparcia pracowników firm. Również prawie co dziesiąta organizacja otrzymuje usługi za znacząco obniżoną cenę, a 7% korzystało z wymiany barterowej.

Stara się połowa

Wedle składanych deklaracji niemal wszystkie organizacje chciałyby z przedsiębiorstwami współpracować. Zaledwie 11% nie jest taką współpracą zainteresowana. Odsetek zainteresowanych organizacji zmniejsza się jednak, jeśli pytamy o podejmowanie prób takiej współpracy. Podejmowała je niespełna połowa (48%) – te organizacje aktywnie próbowały pozyskać finansowe lub rzeczowe wsparcie od firm. Druga połowa (45%) deklarowała, że nie interesowała się takimi możliwościami w wsparcia.

Powodów tej sytuacji jest wiele: od doświadczeń organizacji, które w przeszłości spotkały się z odmową ze strony firm, przez brak tradycji wspierania działań społecznych w Polsce, problemy prawne i podatkowe, po brak wiedzy i umiejętności nawiązywania współpracy, a także brak zasobów kadrowych, które pozwoliłyby skutecznie pozyskać wsparcie firm. Istotny jest też tutaj deficyt umiejętności współdziałania – który przecież obserwujemy w polskim życiu publicznym na co dzień.

Przedstawiciele organizacji oczekują od firm przede wszystkim wsparcia finansowego – wskazuje na nie ponad 60% badanych. Inne rodzaje współpracy plasują się na liście oczekiwań organizacji znacznie niżej: wsparcia rzeczowego chciałaby jedna trzecia, wsparcia usługami mniej niż jedna piąta z nich.

Kto współpracuje z biznesem

Korzystanie ze środków finansowych pochodzących od firm i przedsiębiorstw jest najbardziej typowe dla organizacji działających na dużą skalę: wśród tych, które są aktywne co najmniej w całym województwie ponad jedna trzecia finansuje część swoich działań z pieniędzy firm prywatnych; spośród organizacji aktywnych na skalę gminną lub powiatową z tego typu środków korzysta jedna czwarta, a w grupie stowarzyszeń i fundacji działających lokalnie tylko jedna dziesiąta.

Źródło: Stowarzyszenie Klon/Jawor

Niedz., 26 Mj. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka