W związku z nową delegacją ustawową zamieszczoną w ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty Minister Edukacji Narodowej przygotował projekt rozporządzenia określający zasady przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły.
Zgodnie z zaproponowanymi rozwiązaniami uczeń przechodzący z:
1) każdej klasy ogólnokształcącej szkoły muzycznej I lub II stopnia, ogólnokształcącej szkoły baletowej lub ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych może być przyjęty do równoległej klasy systemu szkolnictwa powszechnego;
2) zasadniczej szkoły zawodowej może być przyjęty do klasy I liceum ogólnokształcącego;
3) klasy I lub II, klasy III lub klasy IV technikum lub liceum plastycznego może być przyjęty odpowiednio do klasy I, II lub III liceum ogólnokształcącego;
4) klasy III zasadniczej szkoły zawodowej może być przyjęty do klasy II technikum w zawodzie, w którym wyodrębniono kwalifikację wspólną z zawodem, w którym kształcenie realizowane było w zasadniczej szkole zawodowej.
Dodatkowo uczniowie, którzy nie otrzymali promocji do następnej klasy w szkołach artystycznych lub szkołach, w której obowiązkowym zajęciem edukacyjnym jest język mniejszości narodowej lub etnicznej albo język regionalny wyłącznie ze względu na ocenę niedostateczną z przedmiotów artystycznych albo z języka mniejszości, albo języka regionalnego będą mogli przenieść się do odpowiedniej klasy programowo wyższej w odpowiednim typie szkoły publicznej.
Rozporządzenie rozstrzyga również sposób postępowania w przypadku, gdy w nowej klasie naucza się, jako przedmiotu obowiązkowego, języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny, którego uczeń uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć edukacyjnych uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia w innym oddziale lub grupie. W takim przypadku uczeń może alternatywnie:
1) uczyć się danego języka obcego nowożytnego, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego;
2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego, którego uczył się w poprzedniej szkole – przystępując następnie do egzaminu klasyfikacyjnego;
3) uczęszczać do klasy z nauką danego języka obcego nowożytnego w innej szkole.
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły będzie opiniowany na lipcowym posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu.