Przebieg ostatniego posiedzenia Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych mógł skłaniać do przypuszczeń, że temperatura posiedzenia plenarnego Komisji Wspólnej w dniu 28 sierpnia może być bardzo wysoka. Stało się jednak inaczej – trudno oprzeć się wrażeniu, że strona rządowa postanowiła odsunąć dyskusję nad kłopotliwymi tematami, tak aby nie nastawić strony samorządowej negatywnie przed spotkaniem z Premierem.
Dotyczyło to w szczególności trzech najbardziej kontrowersyjnych projektów:
- projektu ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz niektórych innych ustaw pociągającego za sobą konsekwencje finansowe dla sektora samorządowego rzędu 100 mln zł rocznie. Trwające w przeddzień i w dniu obrad Komisji Wspólnej prace doraźnie sformułowanego zespołu roboczego doprowadziły do sformułowania propozycji mechanizmu wyrównawczego. Ma być on w najbliższych tygodniach konsultowany – sam projekt będzie podlegał zaopiniowaniu na kolejnym posiedzeniu;
- projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie zatwierdzenia Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w latach 2014-2019 niezgodnego z oczekiwaniami samorządów województw w zakresie wsparcia zakupu taboru kolejowego dla regionalnych przewoźników kolejowych. Ustalono, że na najbliższym Konwencie Marszałków odbędzie się spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, a projekt będzie zaopiniowany po zapoznaniu się z poczynionymi w czasie tego spotkania ustaleniami;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw – dotyczący konsolidacji wolnych środków. Wbrew stanowisku wyrażanemu jeszcze tydzień wcześniej Ministerstwo Finansów uznało za potencjalnie możliwe wyłączenie podmiotów samorządowych (samorządowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i samorządowych osób prawnych) z obowiązku lokowania środków w depozycie u Ministra Finansów. W najbliższym czasie odbędą się negocjacje dotyczące tego zagadnienia.
Pozytywnie zostały zaopiniowane:
- projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
- projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej;
- projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020;
- projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w programach promocji w ramach poddziałania 6.5.2. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013;
- projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw;
- projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wyznaczenia organu podatkowego do przekazywania informacji, wniosków o udzielenie informacji oraz wniosków o doręczenie;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw.
Komisja Wspólna odmówiła zaopiniowania projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2014 r. ze względu na brak analizy skutków jego wydania dla finansów jednostek samorządu terytorialnego. Minister Michał Boni przyjął to rozstrzygnięcie do wiadomości deklarując jednocześnie podjęcie działań w celu dokonania odpowiednich analiz.
Pozostałe dziesięć projektów przewidzianych w porządku obrad zostało z niego zdjętych.
Niewątpliwie ważnym punktem obrad było spotkanie z Prezesem Rady Ministrów Donaldem Tuskiem. Swoim wystąpieniem Premier nieszczególnie jednak porwał zebranych. Co prawda przyznał, że wiele argumentów podnoszonych przez jednostki samorządu terytorialnego ma uzasadnienie i wymaga pilnego rozwiązania. W wypowiedzi nie znalazły się jednak praktycznie żadne zapowiedzi istotnych zmian mających na celu wsparcie działań samorządu terytorialnego – chociażby poprzez uelastycznienie sposobów wykonania nałożonych na niego obowiązków. Jedyna konkretna pozytywna deklaracja to zwolnienie spod rygorów art. 243 ustawy o finansach publicznych kredytów zaciągniętych w związku z realizacją projektów przy wykorzystaniu środków europejskich (o ile udział ten nie jest niższy niż 60% całkowitych kosztów). Negatywne sygnały to natomiast niewielka szansa wprowadzenia zmian w Karcie Nauczyciela – nawet w wersji ograniczonej do spraw urlopów na poratowanie zdrowia, czy niepewna przyszłość schetynówek. Premier zaapelował natomiast o przyspieszenie inwestycji samorządowych – zwłaszcza w roku 2014 i 2015 – w celu przeciwdziałania trendom wynikającym z cyklu koniunkturalnego.
Można zatem rzec – samorządzie radź sobie sam. I pomóż administracji rządowej.