Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Elektroniczna koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego

Wszystkie państwa Unii Europejskiej koordynują systemu zabezpieczenia społecznego – wymieniając między sobą dane niezbędne do prawidłowego ustalenia praw i obowiązków ubezpieczonych oraz świadczeniobiorców. W chwili obecnej wymiana takich danych następuje poprzez dokumenty papierowe. Od dnia 1 maja 2014 roku ma się to zmienić – wszystkie informacje będą przekazywane elektronicznie poprzez specjalnie stworzony System Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego. Ma to skrócić i uprościć procedurę administracyjną, a w konsekwencji umożliwić szybsze rozpatrywanie wniosków i wypłatę należnych świadczeń na rzecz osób uprawnionych. W związku z tymi planami konieczne jest dokonanie zmian w systemie prawa polskiego.

Podstawowe rozstrzygnięcie dotyczy wyznaczenia punktów kontaktowych, tj. jednostek zapewniających przekazywanie niezbędnych danych. Proponuje się, by w Polsce powstały trzy punkty kontaktowe:

  • w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej – dla sektora świadczeń z tytułu bezrobocia i świadczeń rodzinnych;
  • w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych – dla potrzeb ustalania ustawodawstwa właściwego, dla sektora świadczeń emerytalno-rentowych, pieniężnych świadczeń wypadkowych, chorobowych i macierzyńskich, w tym dla obsługi systemu rolniczego oraz systemów specjalnych;
  • w Narodowym Funduszu Zdrowia – dla sektora rzeczowych świadczeń zdrowotnych.

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej został zaopiniowany pozytywnie przez Zespół ds. Społeczeństwa Informacyjnego na posiedzeniu w dniu 23 maja 2013 roku.

Czw., 30 Mj. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski