W połowie 2010 roku ówczesny Minister Administracji i Spraw Wewnętrznych Jerzy Miller zaprezentował pomysł konsolidacji obsługi większości służb, inspekcji i straży. Obecnie projekt ten powrócił – podobnie jak w wersji pierwotnej ograniczony wyłącznie do szczebla wojewódzkiego.
Ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie przewiduje, że organy rządowej administracji zespolonej w województwie wykonują swoje zadania i kompetencje przy pomocy urzędu wojewódzkiego. Tymczasem na 14 organów rządowej administracji zespolonej realizujących zadania wojewody własnego aparatu pomocniczego nie posiada... tylko jeden organ (Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego). System taki jest wyjątkowo nieefektywny – jak wykazują obecne badania odsetek stanowisk obsługowych w jednostkach administracji zespolonej wynosi przeciętnie 21,2%, przy czym w mniejszych jednostkach ten odsetek jest znacznie większy.
Zamierzeniem przedłożonej obecnie w postaci założeń ustawy o utworzeniu wojewódzkich centrów usług wspólnych oraz o zmianie niektórych ustaw jest włączenie aparatów pomocniczych wybranych terenowych organów administracji rządowej w struktury urzędu wojewódzkiego. Konsolidacją mają zostać objęte: Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska, Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej, Kuratoria Oświaty, Wojewódzkie Inspektoraty Farmaceutyczne, Wojewódzkie Urzędy Ochrony Zabytków, Wojewódzkie Inspektoraty Nadzoru Budowlanego, Wojewódzkie Inspektoraty Transportu Drogowego, Wojewódzkie Inspektoraty Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Wojewódzkie Inspektoraty Weterynarii. Zmiany dotkną też Państwową Straż Rybacką.
W efekcie zaproponowanych zmian ma nastąpić zmniejszenie liczby i kosztów stanowisk obsługowych na poziomie administracji rządowej w województwie, a także zwiększenie sprawności i poprawienie koordynacji procesów obsługowych. Ocena skutków regulacji wskazuje, że począwszy od drugiego roku obowiązywania nowych reguł oszczędności mają sięgnąć ponad 38 mln zł rocznie w skali kraju.
Należy podkreślić, że „przy okazji" zmian w zakresie obsługi organów administracji zespolonej zaproponowano zespolenie regionalnych dyrekcji ochrony środowiska. Projektodawcy utrzymują, że brak jest przesłanek prawnych do utrzymania przez regionalne dyrekcje odrębnego statusu.
Projekt założeń był rozpatrywany przez Zespół ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli w trybie obiegowym – z terminem zgłaszania uwag do dnia 23 stycznia 2013 roku.