Wśród licznych w ostatnim czasie w polskim porządku prawnym specustaw znajduje się ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 roku o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Myliłby się jednak ten, który uważałby że ustawa ta dotyczy inwestycji zlokalizowanych w województwie zachodniopomorskim. Po zaproponowanych przez Ministra Skarbu Państwa zmianach ustawa będzie rozciągała swoje zastosowanie praktycznie na całą Polskę.
Jako inwestycje związane z terminalem regazyfikacyjnym w Świnoujściu, Minister proponuje bowiem uznać większość inwestycji w zakresie systemu przesyłowego. W efekcie wśród 18 inwestycji proponowanych do dopisania w ramach nowelizacji ustawy znajdują się m.in.
- budowa gazociągu Hermanowice – Strachocina – Pogórska – Wola – Tworzeń – Tworóg – Odolanów wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, opolskiego i wielkopolskiego;
- budowa gazociągu Rembelszczyzna – Wronów – Rozwadów – Jarosław – Hermanowice wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego;
- budowa gazociągu Płońsk – Olsztyn wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego,
a nawet – bez określenia przybliżonej lokalizacji – budowę gazociągów o średnicy nie mniejszej niż 200 mm i maksymalnym ciśnieniu roboczym MOP nie mniejszym niż 5,5 MPa łączących sieć przesyłową z jednostkami wytwórczymi lub jednostkami kogeneracyjnymi o mocy przyłączeniowej nie mniejszej niż 5.000 m3/h.
Jednocześnie proponowana jest zmiana niektórych szczególnych rozwiązań – prowadząca ku powstaniu specustawy wśród specustaw. Wystarczy wspomnieć, że zgodnie z propozycją w odniesieniu o nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu do czasu wydania takiej decyzji nie wydaje się decyzji o: pozwoleniu na budowę, zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych, ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie inwestycji towarzyszących w rozumieniu ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących, ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej lub zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego. Ewentualne toczące się wcześniej postępowania ulegają zawieszeniu z mocy prawa do czasu wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu.
Inne proponowane zmiany to m.in.:
- przyjęcie zasady doręczania zawiadomienia o wydaniu decyzji na adres określony w katastrze nieruchomości, a w przypadku gdy taki adres nie jest tam zamieszczony – w drodze obwieszczenia;
- ograniczenie czasu wydania zezwolenia przez zarządcę drogi na umieszczenie elementów inwestycji w pasie drogowym na 14 dni – pod groźbą kary;
- zwolnienie inwestora z obowiązku uiszczania opłat za usunięcie drzew;
- stworzenia możliwości nałożenia kary na organ za nieterminowe rozpoznanie wniosku inwestora w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu będzie przedmiotem obrad na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.