Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rondo pierścieniowe

Rondo pierścieniowe fotolia.pl

Ostatnimi czasy możemy w Polsce coraz częściej spotkać rondo turbinowe, czyli rondo charakteryzujące się segregacją kierunkową na wlotach i wydzielonymi relacjami ruchu na tarczy skrzyżowania. Wiąże się to z ograniczeniem wyspy centralnej, która przybiera kształt turbiny. W Warszawie przykładami takich rond jest rondo Zgrupowania AK „Radosław” czy Rondo Stefana Starzyńskiego. Za granicą stosowane są jeszcze bardziej skomplikowane układy skrzyżowań typu rondo – rondo pierścieniowe.

Nazwa ronda wywodzi się stąd, że w istocie są to dwa współśrodkowe ronda o przeciwnym kierunku ruchu. Wobec faktu, że ronda pierścieniowe stosowane są w Wielkiej Brytanii, ruch na zewnętrznym pierścieniu odbywa się zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, zaś na wewnętrznym – przeciwnie. Pierścienie połączone są na wlotach/wylotach poszczególnych ulic małymi rondami, na których ruch odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Innymi słowy jest to połączenie kilku małych, jednokierunkowych rond w jedno większe, z ruchem odbywającym się w obu kierunkach.

Rondo pierścieniowe zostało wymyślone w brytyjskim Road Research Laboratory jako sposób rozładowania ruchu na kilku skrzyżowaniach, gdzie krzyżowało się 5-6 dróg, zaś układ potoków pojazdów sprawiał, że inne rozwiązania inżynierii ruchu okazywały się nieskuteczne. Rondo opisanego typu zostało przez swoich twórców nazwane wielokrotnym rondem kompaktowym (multi-mini-roundabout), jednakże bardzo szybko mieszkańcy miejscowości, w których zostały wybudowane, zaczęli je określać mianem Magicznego Ronda (The Magic Roundabout). Magiczne Ronda można obecnie spotkać w Swindon, Hemel Hempstead, Sadlers Hall Farm, Colchester i High Wycombe.

Mimo potencjalnego skomplikowania statystki wskazują, że zaproponowane przez inżynierów ruchu rozwiązanie funkcjonuje bez problemów przy znacznie mniejszej liczbie wypadków niż obserwowano przed jego wprowadzeniem. Przykładowo – Magiczne Rondo w Swindon w ciągu pierwszych 25 lat swojego funkcjonowania było świadkiem zaledwie 14 poważnych wypadków i nieco ponad 100 mniej poważnych.


Wyświetl większą mapę
Niedz., 22 Kw. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski