W regionie łódzkim podpisano Pakt Kolejowy pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury, PKP PLK oraz władzami województwa. Dokument ten obejmuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne, zarówno planowane przez państwowe spółki kolejowe (PKP PLK, CPK), jak i inicjowane przez samorząd. Celem porozumienia jest poprawa dostępności transportowej regionu, integracja połączeń lokalnych z dalekobieżnymi oraz walka z wykluczeniem komunikacyjnym.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił znaczenie synergii pomiędzy inwestycjami krajowymi i regionalnymi, która ma sprzyjać zrównoważonemu rozwojowi województwa oraz wykorzystaniu jego centralnego położenia.
Wśród planowanych i wskazanych jako strategiczne inwestycji znalazły się m.in.:
- rewitalizacja i elektryfikacja istniejących linii (np. Zgierz–Kutno, Tomaszów Maz.–Skarżysko),
- budowa nowych połączeń kolejowych (np. Bełchatów–linia 131, Biała Rawska, Chorzew–Wieluń),
- modernizacja linii i odcinków z naciskiem na poprawę przepustowości i połączeń międzyregionalnych (np. Łódź–Kielce przez Opoczno),
- opracowanie planistyczne Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej.
Samorząd zadeklarował uruchomienie przynajmniej 8 par pociągów dziennie w ramach publicznego transportu wojewódzkiego. Zobowiązał się także do przygotowania dokumentacji dla nowych połączeń kolejowych m.in. Bełchatów–Łódź i Piotrków Trybunalski–Tomaszów Mazowiecki, które mają być kręgosłupem rozwoju kolei w regionie.
Źródło: MI