Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak bronić się przed oszustami podszywającymi się pod urzędy i instytucje?

Jak bronić się przed oszustami podszywającymi się pod urzędy i instytucje? fotolia.pl

Sezon rozliczeń podatkowych to okres, w którym obserwujemy wzrost popularności oszustw polegających na podszywaniu się pod osobę lub instytucję godną zaufania w celu kradzieży pieniędzy i wyłudzenia danych od niczego niepodejrzewających ofiar. Oszuści mogą podszywać się pod urzędników państwowych, pracowników urzędu skarbowego, ZUS-u i Policji. Ich celem jest nakłonienie Cię do przekazania pieniędzy lub danych osobowych.

Jak działają oszustwa polegające na podszywaniu się pod urzędy i instytucje?

Internetowi oszuści zazwyczaj podążają podobnym schematem, polegając na psychologicznej manipulacji swoją ofiarą, aby odnieść korzyść materialną. Oto, jak zazwyczaj przebiegają te oszustwa:

  • Pierwszy kontakt: Oszuści często nawiązują kontakt przez telefon, wiadomości e-mail, wiadomości tekstowych lub mediów społecznościowych. Mogą używać fałszywych numerów telefonów lub adresów e-mail, aby ich komunikacja wydawała się legalna.
  • Ustanowienie wiarygodności: Oszust podszywa się pod kogoś, kto powinien cieszyć się jakimś autorytetem, lub zaufaniem społecznym. Może podawać się za pracownika Policji, urzędu skarbowego, ZUS-u lub banku.
  • Tworzenie poczucia pilności: Aby zapobiec zbyt dokładnemu przemyśleniu sytuacji z perspektywy ofiary, oszust tworzy poczucie pilności. Może twierdzić, że źle rozliczyłeś PIT i grozi Ci gigantyczna kara finansowa, że jest problem z Twoim kontem bankowym lub że Twoje dziecko popełniło poważne przestępstwo.
  • Żądanie płatności lub informacji: Na koniec oszust prosi o pieniądze lub dane osobowe. Żądania płatności często dotyczą trudnych do wyśledzenia metod, takich jak karty podarunkowe lub kryptowaluty.

Jak uchronić się przed internetowymi oszustwami?

Obecna sytuacja w zakresie cyberbezpieczeństwa sprawia, że prędzej czy później każdy spotka się z próbą oszustwa. Dlatego to niezwykle ważne, aby przygotować się na to i zachować odpowiednią ostrożność. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady dotyczące ochrony przed internetowymi i telefonicznymi oszustami.

Zawsze podchodź do nieoczekiwanych połączeń z dużą ostrożnością. Jeśli rozmówca twierdzi, że źle rozliczyłeś PIT, albo że Twoje konto bankowe jest zagrożone, to najprawdopodobniej masz do czynienia z oszustem. Urzędy korespondują za pomocą listów, a banki informują o wyciekach danych za pomocą komunikatów prasowych i wiadomości mailowych.

Nigdy nie podawaj swoich danych osobowych i bankowych podczas rozmów telefonicznych i tekstowych, jeśli to nie ty rozpocząłeś rozmowę.

Jeśli chcesz skontaktować się z urzędem lub inną instytucją, to skorzystaj z danych kontaktowych z oficjalnej strony internetowej.

Pamiętaj o rozwoju sztucznej inteligencji i deepfake. Jeśli otrzymasz nieoczekiwany telefon od członka rodziny, który nagle znalazł się w trudnej sytuacji i potrzebuje pieniędzy, to rozłącz się i spróbuj skontaktować się z nim za pomocą innego kanału komunikacyjnego.

- Aby skutecznie chronić się przed internetowymi oszustwami należy także zabezpieczyć wszystkie swoje urządzenia za pomocą programu antywirusowego, który został wyposażony w moduł antyphishingowy. Dzięki niemu otrzymasz powiadomienie  o każdym potencjalnym zagrożeniu. Warto również zadbać o bezpieczeństwo swoich haseł i ograniczyć korzystanie z publicznych sieci Wi-Fi – twierdzi Arkadiusz Kraszewski z firmy Marken Systemy Antywirusowe, polskiego dystrybutora oprogramowania Bitdefender.

Źródło: bitdefender.pl  

Śr., 9 Kw. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Alicja Cisowska