Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rejestracja pojazdów sprowadzanych z państw trzecich. MI odpowiada na wystąpienie ZPP

Rejestracja pojazdów sprowadzanych z państw trzecich. MI odpowiada na wystąpienie ZPP fotolia.pl

Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na wystąpienie Związku Powiatów Polskich dotyczące problematyki związanej z rejestracją pojazdów sprowadzanych z państw trzecich w kontekście niedawnych wyroków NSA.

Resort poinformował, że finalizowane są prace nad przygotowaniem zmian do ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym, których celem ma być m. in. stworzenie nowej, precyzyjnej procedury dopuszczania do ruchu w RP pojazdów z krajów trzecich i rozstrzygnięcie kwestii możliwych odmiennych interpretacji przepisów prawa w tym zakresie.

Projektowane przepisy będą zawierały także przepis abolicyjny, poprzez który stan zastany wobec m. in. ciągników rolniczych sprowadzonych uprzednio na terytorium RP z państw niebędących członkami Unii Europejskiej i zarejestrowanych na obszarze RP bez dokumentów homologacyjnych, będzie mógł pozostać utrzymany tak, aby zmiana tego stanu nie wpłynęła negatywnie na podmioty, które dokonywały rejestracji tych pojazdów oraz podmioty je użytkujące. Wniosek o wpis projektu ustawy o wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów ma zostać złożony w najbliższym czasie.

Co jednak istotne z punktu widzenia codziennej pracy wydziałów komunikacji starostw powiatowych, to fakt odniesienia się Ministerstwa do kwestii związanych z:

  • rejestracją pojazdów (innych niż ciągniki rolnicze) sprowadzonych z państwa trzeciego kategorii L, M, N, O,
  • rejestracją pojazdów sprowadzonych z państwa członkowskiego UE, które nie podlegają rejestracji w państwie pochodzenia,
  • wymaganiem przy rejestracji pojazdu, przedłożenia uznania świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu wydanego w innym państwie członkowskim UE.

Pełną treść pisma Ministra Infrastruktury publikujemy w załączeniu.

Wt., 25 Mrz. 2025 2 Komentarze Dodane przez: Przemysław Matysiak

Komentarze

Guest
+1 # Guest 2025-03-26 21:35
Należy zauważyć, że decyzja SKO w Koszalinie z dnia 7 lutego 2025r wydana po wyroku NSA 4 grudnia 2024r stwierdzająca nie stwierdzająca rażącego naruszenia prawa została zaskarżona przez prokuratora tak samo jak inne takie same decyzje. Natomiast pracownicy wydziałów komunikacji powinni mieć świadomość, że w odniesieniu do pojazdów samochodowych kategorii M, N, O innych niż wskazane w art.2 ust.4 i 5 rozporządzenia 2018/858 czyli podlegających obowiązkowi homologacyjnemu na zasadach zgodnych z rozporządzeniem 2018/858 bez względu czy są nowe czy używane jeśli mają być poddane pierwszej rejestracji w UE poprzez obszar RP muszą posiadać dokument potwierdzający, że były homologowane bo zgodnie z brzmieniem art.3 pkt.53 rozporządzenia 2018/858 rejestracja stanowi administracyjne zezwolenie na dopuszczenie homologowanego pojazdu do ruchu drogowego, a pkt.52 definiuje dopuszczenie jako pierwsze użycie pojazdu w UE zgodne z przeznaczeniem.
| | |
Radecki
+1 # Radecki 2025-03-26 21:58
Dlatego też pojazd zarejestrowany w USA, Chinach, Zanzibarze itd. w świetle przepisów Unii nie jest pojazdem rejestrowanym bo te pojęcie odnosi się wyłącznie do dopuszczenia unijnego. Natomiast zgodnie z art.6 ust.4 rozporządzenia 2018/858 pierwszej rejestracji w UE podlega wyłącznie homologowany pojazd samochodowy wypełniający warunki techniczne określone w tym rozporządzeniu, które stosuje się na wprost przed przepisami prawa krajowego. Rozporządzenie 2018/858 w art.16 ust.2 wskazuje, że obowiązkiem importera jest zapewnienie świadectwa zgodności pojazdu, a ust.1 że Importerzy wprowadzają do obrotu tylko takie pojazdy, (...), które spełniają wymogi niniejszego rozporządzenia. Zaświadczenie z okresowego badania technicznego nie jest dokumentem poświadczającym , że przedstawiony do rejestracji pojazd jest pojazdem homologowanym bo stwierdzanie tego faktu w ogóle nie wchodzi w zakres OBT. Urzędnicy WK powinni o tym pamiętać i o tym, że odpowiedź Ministra jest niewiążąca.
| | |