1 kwietnia 2025 r. sejmowe Komisje Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pozytywnie zaopiniowały poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druk nr 880).
Projektowana nowelizacja w pierwotnym brzmieniu zakładała, że śródmiejską strefę płatnego parkowania będzie ustalać się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 13b ust. 2 ustawy o drogach publicznych, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.
W toku posiedzenia połączonych komisji przedstawiciele samorządów postulowali, aby możliwość tworzenia śródmiejskich stref poszerzyć o małe miasta i gminy (w tym uzdrowiskowe). Spotkało się to ze zrozumieniem posłów, bowiem, z inicjatywy jednego z nich została zgłoszona poprawka, za przyjęciem której (jak i całego projektu) zagłosowała zdecydowana większość obecnych (21 za, 9 przeciw, nikt się nie wstrzymał).
W efekcie projektowany art. 13b ust. 2a otrzymał następujące brzmienie:
2a. Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, lub na obszarze uzdrowiska (strefa ochrony uzdrowiskowej A i B) lub obszarze ochrony uzdrowiskowej (strefa ochrony uzdrowiskowej A i B), jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 2, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Sprawozdanie komisji wraz z wnioskiem o uchwalenie projektu ustawy trafiło do Sejmu.
Z procesem legislacyjnym dotyczącym projektu można zapoznać się tutaj
Retransmisję posiedzenia można obejrzeć tutaj