Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przyznał 120 mln zł dofinansowania na rozbudowę infrastruktury elektroenergetycznej Energa-Operator, wspierając rozwój stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Środki pochodzą z Funduszu Modernizacyjnego w ramach programu priorytetowego „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych”.
Podpisana 28 listopada 2024 roku umowa to kolejny krok w kierunku zwiększenia dostępności zeroemisyjnego transportu w Polsce. NFOŚiGW, realizując programy wspierające elektromobilność, dotychczas przekazał już 247 mln zł na rozwój infrastruktury ładowania.
Projekt realizowany przez Energa-Operator obejmuje modernizację istniejącej sieci elektroenergetycznej, co ma zwiększyć możliwości przyłączenia szybkich punktów ładowania. W ramach inwestycji zostanie m.in. przebudowane 26 kilometrów linii napowietrznych średniego napięcia (SN) oraz zmodernizowane stacje elektroenergetyczne, w tym wymiana transformatorów i rozdzielnic.
Efektem tych działań będzie zwiększenie potencjału przyłączeniowego o około 143,5 MW, co pozwoli na dynamiczny rozwój szybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Projekt przyczyni się także do ograniczenia emisji dwutlenku węgla, tlenków azotu oraz pyłów zawieszonych, wspierając działania na rzecz poprawy jakości powietrza.
Program „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych” skierowany jest do Operatorów Systemu Dystrybucyjnego (OSD). Dofinansowanie w wysokości do 60% kosztów kwalifikowanych umożliwia:
- budowę i modernizację stacji elektroenergetycznych,
- przebudowę linii elektroenergetycznych,
- zwiększenie automatyzacji sieci,
- rozwój systemów monitoringu i sterowania.
Beneficjentami programu są już m.in. PGE Dystrybucja, TAURON Dystrybucja, ENEA Operator oraz Stoen Operator.
Środki na finansowanie programu pochodzą z Funduszu Modernizacyjnego, który wspiera modernizację systemów energetycznych i rozwój zeroemisyjnego transportu w Polsce oraz 12 innych krajach Unii Europejskiej. Fundusz zasilany jest z dochodów ze sprzedaży uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, zarządzanych przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W latach 2021–2030 do Polski może trafić około 60 mld zł z Funduszu Modernizacyjnego, co stanowi znaczące wsparcie dla działań na rzecz dekarbonizacji transportu i modernizacji infrastruktury energetycznej.
NFOŚiGW, pełniący funkcję Krajowego Operatora Funduszu Modernizacyjnego, zapewnia kompleksowe wsparcie dla inwestycji sprzyjających rozwojowi elektromobilności i poprawie efektywności energetycznej. Dzięki takim inicjatywom Polska zbliża się do realizacji ambitnych celów klimatycznych i rozwoju ekologicznego transportu.
Źródło: NFOŚiG