Budowa kluczowego odcinka drogi ekspresowej S7 pomiędzy Miechowem a Szczepanowicami uzyskała wsparcie finansowe z funduszy Unii Europejskiej. W ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) podpisano ósmą umowę o dofinansowanie, zapewniając inwestycji 118,3 mln zł. To druga umowa w całości finansowana ze środków FEnIKS, a całość projektu kosztowała ponad 284 mln zł.
Nowoczesna infrastruktura w północnej Małopolsce
Odcinek drogi ekspresowej S7 o długości 5,3 km został oddany do użytku w sierpniu 2024 roku. Trasa, zlokalizowana w północnej części województwa małopolskiego, przebiega przez gminę Miechów oraz miejscowości Bukowska Wola, Wymysłów, Parkoszowice, Poradów i Szczepanowice. Inwestycja była realizowana w formule „Projektuj i buduj”, co pozwoliło na kompleksowe przeprowadzenie wszystkich prac – od projektowania, przez budowę, aż po finalne oddanie trasy do ruchu.
W ramach projektu powstały nowoczesne obiekty inżynierskie, w tym mosty, wiadukty oraz przepusty, które dostosowano do istniejącego układu komunikacyjnego regionu. Zbudowano także drogi lokalne umożliwiające obsługę terenów przyległych oraz zmodernizowano skrzyżowania z drogami wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi.
Dodatkowe prace obejmowały system odprowadzania wód deszczowych wraz z kanalizacją, instalację nowoczesnego oświetlenia drogowego oraz elementów bezpieczeństwa ruchu, takich jak bariery energochłonne, ogrodzenia, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe. Zwieńczeniem projektu było kompleksowe oznakowanie poziome i pionowe oraz nasadzenia zieleni wzdłuż trasy.
Nowe połączenia na trasie północ-południe
Nowo wybudowany odcinek S7 połączył istniejące już fragmenty drogi Moczydło – Miechów oraz Szczepanowice – Widoma. Dzięki temu kierowcy podróżujący pomiędzy Warszawą a Krakowem mogą korzystać z niemal 260-kilometrowego odcinka nieprzerwanej drogi ekspresowej. Inwestycja jest elementem większego projektu, którego celem jest budowa całej trasy S7, łączącej Trójmiasto, Warszawę i Kraków.
Docelowo droga ekspresowa S7 będzie miała 750 km długości, co uczyni ją jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w Polsce. Ponadto, S7 stanowi fragment europejskiej trasy E77, biegnącej od Gdańska przez Warszawę i Kraków, aż do granicy ze Słowacją i dalej przez Rużomberk, Zwoleń i Budapeszt. Trasa odgrywa kluczową rolę w międzynarodowej komunikacji między Polską, Słowacją i Węgrami.
FEnIKS wspiera rozwój infrastruktury
Program FEnIKS, którego budżet przewidziano na lata 2021-2027, stanowi kluczowe źródło finansowania strategicznych inwestycji drogowych w Polsce. Oprócz dofinansowania odcinka S7 Miechów – Szczepanowice, środki z tego programu wsparły również budowę autostrady A2 oraz kilku innych dróg ekspresowych.
W ostatnich miesiącach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała sześć umów fazowanych, łączących finansowanie z FEnIKS oraz wcześniejszego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020. Wśród nich znalazły się:
- S1 Oświęcim – Bielsko-Biała,
- S7 Widoma – Kraków Nowa Huta,
- A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce,
- S61 Łomża Zachód – Kolno,
- obwodnice Oświęcimia, Poręby i Zawiercia.
We wrześniu 2024 roku podpisano również pierwszą umowę wyłącznie z Programu FEnIKS na budowę odcinka S3 Świnoujście – Troszyn. Łącznie w ramach FEnIKS na polskie drogi trafiło już ponad 2,6 mld zł.
Źródło: GDDKiA