Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

A2 z większą przepustowością – rozbudowa trasy Łódź–Warszawa

A2 z większą przepustowością – rozbudowa trasy Łódź–Warszawa fotolia.pl

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła wnioski do Wojewody Łódzkiego i Wojewody Mazowieckiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla rozbudowy autostrady A2 na odcinku Łódź-Warszawa. Planowana modernizacja zakłada poszerzenie trasy o dodatkowe pasy ruchu na odcinku o długości 92 km.

Po zakończeniu prac autostrada A2 będzie miała po trzy pasy ruchu w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, a na odcinku Pruszków-Konotopa liczba pasów wzrośnie do czterech. Inwestycja ma na celu zwiększenie przepustowości jednej z najbardziej obciążonych tras w Polsce, łączącej centrum kraju z Warszawą oraz mającej strategiczne znaczenie dla dojazdu do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Podpisana w 2023 roku umowa na przygotowanie dokumentacji projektowej obejmuje nie tylko dobudowę pasów ruchu, ale również instalację odnawialnych źródeł energii (OZE) do zasilania infrastruktury drogowej. Nowe instalacje mają dostarczać energię do oświetlenia, stacji pogodowych i innych urządzeń. Projektanci przeanalizują także możliwość zastosowania magazynów energii oraz wskażą najlepsze miejsca na instalacje OZE.

Rozwiązania zastosowane przy rozbudowie A2 mają być wzorem do wykorzystania w innych inwestycjach drogowych prowadzonych przez GDDKiA.

Rozbudowa autostrady będzie prowadzona przy utrzymaniu ruchu drogowego, co wymaga opracowania szczegółowej, etapowej organizacji ruchu. GDDKiA zapewnia, że na każdym etapie budowy kierowcy będą mieli dostępne po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, co zminimalizuje utrudnienia.

W realizacji projektu mają pomóc doświadczenia zdobyte podczas wcześniejszych inwestycji, takich jak rozbudowa drogi krajowej nr 8 do standardu drogi ekspresowej czy modernizacja drogi krajowej nr 1. Choć odcinek w rejonie węzła Łódź Północ nie wymaga dobudowy pasów, planowana jest wymiana nawierzchni oraz modernizacja oświetlenia na bardziej energooszczędne.

Rozbudowa A2 ma kluczowe znaczenie dla gospodarki i codziennego funkcjonowania kierowców. Według Generalnego Pomiaru Ruchu odcinek Łódź-Warszawa obsługuje od 50 do 100 tys. pojazdów dziennie, a liczba ta stale rośnie. Modernizacja ma również usprawnić połączenia z innymi kluczowymi trasami, w tym z drogą ekspresową S7 prowadzącą do Trójmiasta.

Projekt poszerzenia autostrady A2 to nie tylko inwestycja w przepustowość, ale również w zrównoważony rozwój. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii oraz dbałość o minimalizację wpływu budowy na środowisko są priorytetami GDDKiA. Dzięki temu modernizacja A2 może stać się wzorem dla kolejnych projektów drogowych w Polsce.

Źródło: GDDKiA

Czw., 21 Lst. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś