Jak informuje GDDKiA - podpisano już umowę na projekt i budowę 5,2-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą, który zamknie etap budowy tej trasy w województwie podkarpackim. Projekt, którego wartość wynosi 1,9 miliarda złotych, wykona konsorcjum Gülermak i Budimex. Realizacja inwestycji jest częścią rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2023-2030 z perspektywą do 2033 roku.
Zakres i specyfika prac
Nowy odcinek trasy Via Carpatia ma być wykonany w systemie „Projektuj i Buduj”. Droga poprowadzi m.in. przez estakadę o długości ok. 780 metrów, która powstanie nad istniejącą drogą krajową nr 19. W najwyższych punktach estakada sięgnie 36 metrów nad ziemią. Dalej trasa będzie przebiegała przez dwunawowy tunel o długości niemal 3 kilometrów, który poprowadzony zostanie pod górą Kamieniec, stanowiąc najdłuższy tunel w województwie podkarpackim na trasie S19.
Budowa obejmie drogę o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym. Oprócz estakady i tunelu, powstaną dodatkowe obiekty inżynierskie, takie jak most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt, a także Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka. Droga zostanie wyposażona w systemy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz urządzenia ochrony środowiska. Konsorcjum przebuduje także kolidujące drogi i infrastrukturę techniczną oraz wybuduje dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych.
Harmonogram inwestycji
Całkowity czas realizacji zadania, przewidziany na 59 miesięcy, obejmuje opracowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych pozwoleń oraz wykonanie robót. Pierwszy etap – przygotowanie dokumentacji oraz uzyskanie decyzji ZRID – potrwa około 21 miesięcy, a prace terenowe zajmą pozostałe 38 miesięcy. Okresy zimowe (od grudnia do końca marca) zostaną wyłączone z harmonogramu robót. Według planu nowym odcinkiem S19 na trasie Rzeszów – Barwinek będzie można przejechać do 2031 roku.
Ukształtowanie terenu i wyzwania geologiczne
Budowa odcinka S19 między Jawornikiem a Lutczą przebiega przez teren o wyjątkowo skomplikowanej strukturze geologicznej, na który składają się zlepieńce, piaskowce i łupki ilaste. Skomplikowane ukształtowanie terenu, charakteryzujące się naprzemiennymi wzniesieniami i dolinami oraz obszarami leśnymi i nieużytkami w rejonie planowanego tunelu, zwiększa ryzyko osuwisk. Wykonawcy będą musieli uwzględnić zmienność warunków geologicznych, aby bezpiecznie poprowadzić trasę przez te obszary.
Znaczenie Via Carpatia
Budowa S19 to część międzynarodowego projektu Via Carpatia, kluczowego korytarza łączącego Europę Północną z Południową. Na terenie Polski Via Carpatia docelowo liczyć będzie około 700 kilometrów i przebiega przez pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
W województwie podkarpackim docelowa długość S19 ma wynieść około 169 kilometrów. Obecnie kierowcy mogą korzystać z 81,8 km trasy między Lasami Janowskimi a Rzeszowem Południe. Dzięki realizacji kolejnych odcinków, mieszkańcy Podkarpacia zyskali już szybkie połączenie z Lublinem, a także – za pomocą tras S19 i S17 – z Warszawą i autostradą A4.
Stan realizacji inwestycji
Na Podkarpaciu 81,8 km drogi ekspresowej S19 jest już oddane do użytku, a kolejnych 84,5 km jest na etapie realizacji. Trasa w realizacji obejmuje m.in. odcinki między Rzeszowem Południe a Babicą, Krosnem a Miejscem Piastowym, oraz rozbudowę drugiej jezdni na odcinku Sokołów Małopolski Północ – Jasionka.
Źródło: GDDKiA