Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Via Baltica zyskuje przejezdność: obwodnica Łomży dostępna dla kierowców

Via Baltica zyskuje przejezdność: obwodnica Łomży dostępna dla kierowców fotolia.pl

30 września udostępniono kierowcom jedną jezdnię obwodnicy Łomży, co oznacza, że cała droga ekspresowa S61 jest już przejezdna. W efekcie wyprowadzony został uciążliwy tranzyt z centrum miasta, co poprawiło komfort mieszkańców i usprawniło ruch drogowy w regionie. Choć cała obwodnica w standardzie dwujezdniowej trasy ekspresowej będzie gotowa dopiero w III kwartale 2025 roku, już teraz kierowcy mogą korzystać z 12,9-kilometrowego odcinka między węzłem Łomża Zachód a węzłem Kolno.

Obecnie ruch odbywa się na jednej jezdni w obu kierunkach, co umożliwia pojazdom jadącym zarówno od strony granicy z Litwą w Budzisku, jak i z Warszawy, omijanie Łomży. Jest to istotne szczególnie w kontekście statystyk Generalnego Pomiaru Ruchu, które wykazały, że na odcinku DK61 między Łomżą a Kisielnicą przejeżdża średnio ponad 14 400 pojazdów dziennie. Na udostępnionym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h oraz zakaz wyprzedzania, ale z obwodnicy mogą korzystać także pojazdy ciężarowe. Węzły Nowogród i Łomża Północ będą udostępnione dopiero po zakończeniu budowy drugiej jezdni w 2025 roku.

Ważnym elementem nowej infrastruktury jest dwujezdniowy most o długości 1205 metrów, który jest najdłuższym tego typu obiektem w województwie podlaskim. Przeprawa nad doliną Narwi i samą rzeką umożliwia bezkolizyjny ruch pojazdów, a przestrzeń pod mostem pełni funkcję przejścia dla zwierząt oraz obejmuje drogi wewnętrzne i przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obecnie gotowa jest lewa, zachodnia nitka mostu, po której odbywa się ruch, a budowa prawej strony trwa.

Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno, w pełnym standardzie drogi ekspresowej, zostanie ukończony w drugiej połowie 2025 roku. Oprócz dwóch jezdni „eski”, w ramach inwestycji powstanie również niemal 7-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 64 oraz skrzyżowania w formie rond w rejonie miejscowości Marianowo i Elżbiecin.

Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) na lata 2014-2020, z dofinansowaniem unijnym w wysokości 440,4 mln zł. Dodatkowe środki na realizację II fazy inwestycji, obejmującej odcinek między węzłami Łomża Zachód i Kolno, pochodzą z Funduszu Spójności w ramach programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko) i wynoszą 245,9 mln zł.

Inwestycja w obwodnicę Łomży to nie tylko korzyść dla lokalnej społeczności, która zyskała bezpieczniejsze i bardziej komfortowe warunki drogowe, ale także istotny krok na rzecz usprawnienia międzynarodowego transportu. Droga S61 stanowi kluczowy fragment korytarza transportowego Via Baltica, który łączy kraje bałtyckie z Europą Zachodnią i jest jednym z najważniejszych szlaków sieci TEN-T w Europie.

–Z radością przyjmujemy wiadomość o przejezdności obwodnicy Łomży. To oznacza, że cały polski odcinek Via Baltica jest już dostępny dla ruchu. Ta droga nie tylko odciąży lokalny ruch, ale także wzmacnia połączenia transportowe w skali europejskiej – podkreśliła Angela Martinez - Sarasola, przedstawicielka Komisji Europejskiej ds. Polityki Regionalnej.

Otwarty odcinek S61 to ważny krok w kierunku pełnej realizacji projektu, który znacząco przyczyni się do rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce i Europie.

Źródło: GDDKiA

Czw., 3 Prn. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś