Ministerstwo Infrastruktury zamieściło na swoich stronach informację dotyczącą rejestracji używanych ciągników rolniczych sprowadzonych z państw niebędących członkiem UE.
Stanowisko resortu zostało sporządzone w związku z uwagami dotyczącymi wątpliwości co do obowiązku uzyskania przez właściciela ciągnika rolniczego sprowadzonego z państwa niebędącego członkiem UE dokumentu homologacyjnego i przedłożenia go właściwemu organowi wraz z wnioskiem o rejestrację.
Ministerstwo wskazało, że w świetle definicji pojazdu nowego (zawartej w rozporządzeniu nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych), jak też mając na uwadze wyrok TSUE C-513/15, dokument homologacyjnych (tj. jeden z dokumentów określonych w art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym) powinien być wymagany w każdym przypadku pierwszej rejestracji w RP ciągnika rolniczego sprowadzonego z państwa niebędącego członkiem UE na terytorium RP. Ciągniki rolnicze spełniające definicję pojazdów nowych z rozporządzenia 167/2013, które nie posiadają ważnych na terytorium UE świadectw zgodności (CoC) przed pierwszą rejestracją na terytorium RP, obowiązuje procedura krajowego indywidualnego dopuszczenia oparta na przepisach UE, określona w art. 59 ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia.
Kolejno, resort podkreślił, że w art. 1 rozporządzenia 167/2013 wskazano, że „niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do homologacji pojedynczych pojazdów. Jednakże państwa członkowskie udzielające takich indywidualnych homologacji uznają wszelkie homologacje typu pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych udzielone na mocy niniejszego rozporządzenia zamiast homologacji udzielonych na mocy odpowiednich przepisów krajowych”. Oznacza to, że ww. procedura, w odniesieniu do ciągników rolniczych, ma charakter stricte krajowy.
W podsumowaniu Ministerstwo oceniło, że organ rejestrujący powinien uzależnić rejestrację ciągnika rolniczego sprowadzonego z państwa niebędącego członkiem UE od przedłożenia jednego z dokumentów, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 prd, gdyż każdy ciągnik rolniczy sprowadzony spoza UE, niezależnie od stanu kompletacji czy też stanu technicznego, winien być traktowany jako pojazd nowy w rozumieniu rozporządzenia 167/2013, które – w świetle zasad hierarchii aktów prawnych wyrażonych w Konstytucji RP, w przypadku kolizji, ma pierwszeństwo przed ustawą – Prawo o ruchu drogowym.
Z treścią stanowiska Ministerstwa Infrastruktury można zapoznać się tutaj