Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wybór wariantu inwestorskiego dla linii CMK Północ zatwierdzony

Wybór wariantu inwestorskiego dla linii CMK Północ zatwierdzony fot.canva

Wybór wariantu inwestorskiego W41 dla linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku od węzła Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) do Płocka i Włocławka został zatwierdzony przez wiceministra infrastruktury oraz pełnomocnika rządu ds. CPK. Decyzja ta jest wynikiem kompleksowej analizy wielokryterialnej, która uwzględniała aspekty rozwojowe, techniczne, ekonomiczne i ekologiczne. W41 uzyskał najwyższą ocenę w tej analizie, a także charakteryzuje się najmniejszą liczbą nieruchomości, które będą musiały zostać pozyskane na potrzeby realizacji inwestycji. Odcinek ten będzie kluczowym elementem linii CMK Północ, stanowiącej część transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Proces wyboru wariantu inwestorskiego trwał wiele miesięcy i opierał się na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ), uwzględniającym m.in. prognozowane potoki pasażerskie. Wariant W41 powstał z połączenia kilku analizowanych wcześniej wariantów, w tym W1, W4, W6a, W8 i W9, co pozwoliło na minimalizację wpływu inwestycji na środowisko. Planowana linia kolejowa rozpoczyna się na węźle CPK w gminie Teresin, omija Sochaczew od północy, a następnie biegnie w kierunku mostu na Wiśle, który połączy Łęg-Januszew z Wyszogrodem. W rejonie Płocka linia zostanie połączona z dworcem pasażerskim, omijając kombinat Orlen od północy. Na dalszym odcinku linia przebiega przez tereny gmin Bielsk, Stara Biała, Brudzeń Duży, Dobrzyń Nad Wisłą aż do węzła kolejowego niedaleko Nowej Wsi w Gminie Wielgie, gdzie rozdziela się na dwie odnogi: jedna prowadzi w stronę Lipna i Grudziądza, a druga w kierunku centrum Włocławka.

Warto podkreślić, że tzw. zachodnia obwodnica Sochaczewa nie została włączona do wariantu inwestorskiego z powodu wysokich kosztów realizacji w stosunku do przewidywanych korzyści. Planowana linia nr 5, będąca częścią CMK Północ, zostanie zbudowana w standardzie Kolei Dużych Prędkości, co znacznie skróci czas podróży. Przewiduje się, że z Płocka do Warszawy Centralnej pociągiem będzie można dotrzeć w około 50 minut, a z Włocławka w około godzinę i 10 minut.

Projekt zakłada, że prędkość na odcinku CPK - Lipno wyniesie 350 km/h, natomiast na odcinku Grochowalsk - Włocławek 250 km/h. Obie linie będą przeznaczone zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego, co zwiększy ich funkcjonalność i znaczenie w krajowym systemie transportowym. Wybrany wariant inwestorski zostanie włączony do projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej, który obejmie kompleksową ocenę układu dalekobieżnej sieci kolejowej w Polsce. Przewidywane zakończenie budowy linii może nastąpić po 2035 roku, a projekt, jako element sieci bazowej TEN-T, może zostać zgłoszony do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

Źródło: MI

Czw., 29 Sp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś