Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Infrastruktura kolejowa w Europie – gdzie najłatwiej podróżuje się pociągiem?

Infrastruktura kolejowa w Europie – gdzie najłatwiej podróżuje się pociągiem? fotolia.pl

Polska znalazła się w gronie pięciu krajów o największej sieci kolejowej w Europie, zajmując trzecie miejsce pod względem długości linii kolejowych. W 2022 roku infrastruktura kolejowa w Polsce liczyła prawie 19,4 tys. km, co stanowiło 8,3% całkowitej długości europejskiej sieci. Łączna długość linii kolejowych w Europie wynosiła w ubiegłym roku 233,4 tys. km, z czego ponad połowa przypadała na Niemcy, Francję, Polskę, Włochy i Wielką Brytanię.

Największą siecią kolejową w Europie dysponują Niemcy, z prawie 39,2 tys. km linii, co stanowi 16,8% całkowitej długości sieci kolejowej na kontynencie. Na drugim miejscu znalazła się Francja z siecią liczącą 27,6 tys. km, a Polska uplasowała się na trzeciej pozycji z 19,4 tys. km. W 2022 roku w Polsce odnotowano wzrost długości linii o 68 km w porównaniu do roku poprzedniego.

Elektryfikacja kolei w Europie

Podczas gdy łączna długość linii kolejowych w Europie nieznacznie spadła w 2022 roku, sieć zelektryfikowanych tras wzrosła o 763 km, osiągając długość ponad 131,2 tys. km. Udział zelektryfikowanych linii w całkowitej długości sieci kolejowej w Europie wzrósł do 56,2%, co jest znaczącym wzrostem w porównaniu do 55,8% w 2021 roku.

Polska zajmuje czwarte miejsce w Europie pod względem długości zelektryfikowanych linii kolejowych, z wynikiem 12,1 tys. km. Włochy dysponują nieco dłuższą, bo 13 tys. km, siecią zelektryfikowaną, a Niemcy – liderzy w tej dziedzinie – posiadają 21,2 tys. km zelektryfikowanych tras, co stanowi 54% ich całkowitej sieci kolejowej. Szwajcaria jest jedynym krajem w Europie, którego cała sieć kolejowa jest zelektryfikowana.

Wykorzystanie kolei w Europie

Kolej w Europie służy głównie do transportu pasażerskiego, co znajduje odzwierciedlenie w danych dotyczących intensywności użytkowania sieci. W 2022 roku średnia dzienna intensywność użytkowania wyniosła 44 pociągokilometry na 1 km linii, z najwyższymi wartościami w Holandii, Szwajcarii i Danii. W Polsce wskaźnik ten wyniósł 26 pociągokilometrów.

W zakresie transportu towarowego średnia europejska intensywność wyniosła 10 pociągokilometrów dziennie na 1 km linii. Polska osiągnęła wynik 12 pociągokilometrów, co świadczy o rosnącej roli transportu towarowego w naszym kraju.

Kolej dużych prędkości

W 2022 roku długość linii dużych prędkości w Europie wzrosła o 1,9%, osiągając 8,8 tys. km. Najwięcej takich linii znajduje się w Hiszpanii (3,2 tys. km), Francji (2,7 tys. km) i Niemczech (1,2 tys. km). Europa nieustannie inwestuje w rozwój kolei dużych prędkości, co ma kluczowe znaczenie dla poprawy połączeń między największymi miastami kontynentu.

Źródło: UTK

Pt., 16 Sp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś