Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Konieczne przeprowadzenie weryfikacji sieci drogowej pod kątem dróg powiatowych - stanowisko Konwentu Powiatów Województwa Dolnośląskiego

Konieczne przeprowadzenie weryfikacji sieci drogowej pod kątem dróg powiatowych - stanowisko Konwentu Powiatów Województwa Dolnośląskiego fotolia.pl

Podczas ostatniego posiedzenia Konwent Powiatów Województwa Dolnośląskiego przyjął stanowisko w sprawie przeprowadzenia weryfikacji sieci drogowej pod kątem dróg powiatowych oraz zwiększenia częstotliwości naborów wniosków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Jak czytamy w stanowisku przeprowadzenie weryfikacji sieci drogowej pod kątem dróg powiatowych i zgodności ich przebiegów z ustaleniami zawartymi w art. 6a ust. 1 ustawy o drogach publicznych, który mówi, że do dróg powiatowych zalicza się drogi stanowiące połączenie miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą oraz podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu nowelizację zasad zmiany kategorii dróg publicznych w przypadku, gdy drogi nie spełniają swojej definicji lub nie posiadają parametrów technicznych wymaganych dla danej klasy technicznej.

Przedstawiciele Konwentu zaznaczają, że w 1999 roku w wyniku reformy administracyjnej kraju powiaty otrzymały w zarząd sieć dróg powiatowych. Znaczna część tych dróg nie spełnia definicji drogi powiatowej określonej w ustawie o drogach publicznych, która mówi, że do dróg powiatowych zalicza się drogi stanowiące połączenie miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą. Wiele z dróg stanowi uzupełniającą sieć dróg służących lokalnym potrzebom i obsługujących wyłącznie tereny gminne. Nie spełniają one również standardów dróg powiatowych. Często są to drogi wąskie, kończące się w lesie. Gminy natomiast nie są zainteresowane ich przejmowaniem ze względu na koszty remontów tych dróg i bieżącego utrzymania. Sama zmiana kategorii dróg nie rozwiąże problemu ich utrzymania. W ślad za zmianami powinno pójść dofinansowanie do ich remontu. A są to koszty olbrzymie. Średni koszt remontu drogi to na chwilę obecną 1,5 mln. zł. - 2 mln. zł., a do tego dochodzą koszty remontów obiektów mostowych i bieżące letnie czy zimowe utrzymanie.

Jak czytamy dalej w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg powiaty w każdym naborze mogą złożyć maksymalnie 2 wnioski. Niestety, ze względu na niską alokację środków, którą ma do rozdysponowania Wojewoda zazwyczaj tylko 1 wniosek otrzymuje dofinansowanie. Ponadto, z reguły większość powiatów otrzymuje wsparcie na najniższym poziomie wynoszącym 50%. Zasady naborów wniosków do ww. programu nie są w stanie sprostać potrzebom powiatów w zakresie remontów dróg. Mając w zarządzie kilkaset kilometrów, dofinansowanie tylko do 1 zadania w żaden sposób nie pozwala na systematyczne inwestycje w drogi, które pilnie wymagają interwencji. Dlatego samorządowcy wnioskują o to, aby powiaty które mają najwięcej kilometrów dróg mogły składać więcej wniosków a nie tylko dwa, np. wg algorytmu – do 100km – 1 wniosek, do 200 km – dwa wnioski, do 300 km – 3 wnioski itd. Należy w tym momencie zwrócić uwagę, że powiaty nie mają innych możliwości uzyskania dofinansowania. Nie funkcjonują m.in. dotacje z MSWiA na tzw. ,,powodziówki”, które były w latach ubiegłych dużym wsparciem do inwestycji drogowych, gdzie dofinansowanie wynosiło do 80% i realizowanych z tego programu w ciągu roku było kilka zadań. Nie ma też naborów do Programu Inwestycji Strategicznych, gdzie poziom wsparcia wynosił do 95% kosztów.

W związku z powyższym Konwent Powiatów Województwa Dolnośląskiego apeluje o zwiększenie częstotliwości naborów wniosków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, zwiększenie limitu wniosków o dofinansowanie oraz o zwiększenie poziomu dofinansowania na 80% dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego.

Śr., 17 Lp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Joanna Gryboś-Chechelska