Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

ZO ZPP o konieczności wsparcia w wykonywaniu zadań z zakresu PTZ

ZO ZPP o konieczności wsparcia w wykonywaniu zadań z zakresu PTZ fotolia.pl

Obrady XXX Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich były odpowiednim momentem, by po raz kolejny zaapelować o konieczność wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w wykonywaniu zadań z zakresu publicznego transportu zbiorowego.

Autorzy stanowiska przypomnieli, że niezaspokojone potrzeby komunikacyjne dotyczą przede wszystkim połączeń w ramach obszarów funkcjonalnych miast powiatowych. W praktyce oznacza to wiodącą rolę organizatorów PTZ na poziomie powiatowym i międzygminnym, w tym ramach związków powiatowo-gminnych. Niestety napotykają one na bariery finansowe i prawne.

W związku z powyższym Zgromadzenie Ogólne poparło dotychczasowe starania ZPP o zmianę obecnego stanu prawnego, które niezmiennie dotyczą:

  • modyfikacji zasad przyznawania środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych poprzez przyznanie pierwszeństwa w uzyskaniu dotacji związkom powiatowo-gminnym, a następnie powiatom i związkom międzygminnym,
  • zwiększenia globalnej kwoty przeznaczonej na dopłaty do przewozów finansowanych z FRPA, bowiem pomimo zwiększenia przychodów Funduszu z 800 mln zł do 1 mld zł w dalszym ciągu jest to kwota niewystarczająca do zapewnienia wydajnego systemu PTZ i likwidacji tzw. „białych plam transportowych”,
  • zwiększenia dopłaty za wozokilometr do poziomu nie niższego niż 4 zł, a także wprowadzenia klauzuli waloryzacyjnej, co przy rosnących kosztach usług publicznych ułatwiłoby planowanie linii komunikacyjnych i gwarantowałoby utrzymanie poziomu dofinansowania przewozów ze strony budżetu państwa.

Z treścią stanowisk XXX Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich można zapoznać się tutaj 

Pt., 15 Mrz. 2024 1 Komentarz
Przemysław Matysiak
Redaktor Przemysław Matysiak

Komentarze

aga
0 # aga 2024-03-20 10:34
nawiązując do punktu pierwszego postulatów, warto byłoby dodać, aby pierwszeństwo miały JST, które już są organizatorami transportu i w przypadku braku dopłaty często zmuszone są zawiesić lub zlikwidować wcześniej zorganizowaną siatkę połączeń... Generalnie więcej traci ten, który nie dostaje możliwości kontynuacji, niż ten, który nie może rozpocząć zadania...
| | |