W Sejmie odbyła się debata na temat funkcjonowania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz przyszłości terenów metropolitalnych w Polsce.
Skróconą informację podali przedstawiciele administracji rządowej. Obecni byli też przedstawiciele śląsko-zagłębiowskiego związku metropolitalnego. Ogólna ocena funkcjonowania metropolii jest pozytywna. Zauważono przy tym, że działalność skupiona jest przede wszystkim na transporcie publicznym. Wynika to zwłaszcza z możliwości przyznanych przez ustawę. Stąd postulowano by przemyśleć zakres kompetencji w celu ich wzmocnienia.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało, że nie jest jeszcze przesądzone jaki kształt przyjmą podstawy prawne kolejnych metropolii. Decyzje czy będzie to jedna ustawa, na podstawie której będą tworzone metropolie czy ustawy dedykowane poszczególnym związkom będą podejmowane po konsultacjach z samorządami. Podkreślono, że resort chce to omawiać z przedstawicielami organizacji samorządowych na forum Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej poinformowało, że przeprowadziło ewaluację górnośląsko-zagłębiowskiej metropolii. Jak wynika z badań, sukcesem okazało się zintegrowanie transportu publicznego. Wskazano też obszary, które z perspektywy ewaluacji lepiej funkcjonowałyby gdyby poddano je zarządzaniu metropolitalnemu - planowanie przestrzenne, kwestie środowiskowe, gospodarowanie mieniem, gospodarka wodno-ściekowa. Metropolii brak tu jednak podstawy prawnej do działań w tym zakresie. Zauważono też dlaczego w konurbacji śląskiej powstał pomysł ram metropolitalnych – zdaniem przedstawicieli resortu to za małe gminy, za słabe powiaty i za duże województwa do wykonywania niektórych zadań na tak specyficznie zurbanizowanym terenie.
Głosy z sali wskazywały, że postulowane jest raczej, aby tworzono ustawy pod konkretne obszary metropolitalne. Wynika to ze zróżnicowania obszarowego i innych cech polskich metropolii, z których każda posiada swoją specyfikę w relacji miasto główne-okolica. Przedstawiciele MSWiA przyznali, że prawdopodobnie pierwszą taką ustawą byłaby ta dotycząca pomorskiego Trójmiasta, gdyż gotowy projekt był już złożony w parlamencie zeszłej kadencji. W kontekście metropolii śląskiej padła natomiast ze strony posła Polaczka propozycja by przemyśleć wyodrębnienie prawne kategorii dróg metropolitalnych.
Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przyznał, że jej członkowie myślą o dalszej integracji. Jej formą mógłby być w przyszłości np. powiat metropolitalny. Przedstawiciele resortu administracji przyznali jednak, że obecnie przyjętą domyślną koncepcją jest raczej dobrowolna współpraca jednostek samorządu.
W posiedzeniu, na zaproszenie przewodniczącego Komisji, uczestniczył przedstawiciel Związku Powiatów Polskich.