Z obowiązku ochrony drogi można wyprowadzić obowiązek zarządcy drogi do utrzymania roślinności w stanie nie pogarszającym warunków bezpieczeństwa ruchu. Wprost o obowiązku utrzymania zieleni przydrożnej stanowi art. 20 pkt 16 ustawy o drogach publicznych.
Zgodnie z tą regulacją do zarządcy drogi należy utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów. Z kolei zieleń przydrożna to roślinność umieszczona w pasie drogowym, mająca na celu w szczególności ochronę użytkowników drogi przed oślepianiem przez pojazdy nadjeżdżające z kierunku przeciwnego, ochronę drogi przed zawiewaniem i zaśnieżaniem, ochronę przyległego terenu przed nadmiernym hałasem, zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby - art. 20 pkt 22.
Celem utrzymania roślinności poza walorami estetycznymi jest zatem też zabezpieczenie ruchu drogowego. Uzasadnia to przypisanie kompetencji w zakresie utrzymania roślinności na zarządców dróg jako organów wyspecjalizowanych w zakresie właściwego funkcjonowania pasa drogowego i utrzymania go w odpowiednim stanie w celu zapewnienia płynności i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Z powyższej regulacji wprost wynika, że to do kompetencji zarządcy drogi należy usuwanie drzew i krzewów rosnących w pasie drogowym drogi publicznej. Kwestią podlegającą rozważeniu przez sąd w dalszej kolejności było to czy w zakresie pojęcia ochrony drogi mieści się także kompetencja zarządcy drogi do usunięcia drzewa z działki przyległej do pasa drogi. Zdaniem sądu, w zakresie pojęcia ochrony drogi mieszczą się prace pielęgnacyjne w obrębie koron drzew znajdujących się na działkach przyległych do pasa drogi, a zatem to obowiązkiem zarządcy drogi jest ich przeprowadzenie.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 7 listopada 2023 r., sygn. II SA/Bk 520/23
Źródło: CBOSA