Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Z Sokołowa do Siedlec znów pociągiem

Z Sokołowa do Siedlec znów pociągiem fotolia.pl

Pociągi pasażerskie na linii Sokołów Podlaski-Siedlce wrócą na trasę po 30 latach. Wszystko za sprawą podpisanej przez PKP PLK S.A. umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej i robót budowlanych. Koszt inwestycji to 231,5 mln zł.

Linia Sokołów Podlaski-Siedlce jest jednym z czterech projektów realizowanych w województwie mazowieckim w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

- Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski-Siedlce pozytywnie wpłynie na rozwój regionu. Zwiększy się dostępność do kolei i poprawią się warunki życia mieszkańców, m.in. w Sokołowie Podlaskim. To jeden z czterech projektów realizowanych w ramach rządowego programu Kolej Plus w woj. mazowieckim – mówi wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.

Zakres inwestycji

Inwestycja, która połączy Sokołów Podlaski z Siedlcami, obejmie przebudowę prawie 30 km linii kolejowej. W praktyce zostanie ona zelektryfikowana. Pozwoli to przewoźnikom na wykorzystanie nowoczesnych, ekologicznych pojazdów i przygotowanie atrakcyjnej oferty podróży.

Dzięki przebudowie czas podróży między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami wyniesie ok. 30 minut. Co ciekawe, pociągi do Warszawy z Sokołowa Podlaskiego z prędkością do 120 km/h pojadą w czasie ok. 120 minut dla pociągów osobowych i ok. 90 minut dla pociągów przyśpieszonych.

Inwestycja przewiduje też budowę i odbudowę 8 stacji i przystanków (w Strzale, Borkach Siedleckich, Suchożebrach, Podnieśnie (stacja towarowa), Stanach Dużych, Bielanach, Przywózkach i Sokołowie Podlaskim). Dotyczy to m.in. dostosowania wysokości peronów, co ma ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Z myślą o osobach z ograniczonymi możliwościami poruszania się zostaną zastosowane pochylnie. W ramach inwestycji zaplanowano też montaż wiat, ławek, tablic informacyjnych i oświetlenia.

PKP PLK SA zaplanowały, że prace projektowe wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych na odcinku Sokołów Podlaski-Siedlce powinny zakończyć się do 2027 r. Samo rozpoczęcie prac budowlanych miałoby nastąpić na przełomie 2027 i 2028 r.

Kolej Plus na Mazowszu

Dotychczas w województwie mazowieckim do realizacji w ramach programu Kolej Plus zostały zakwalifikowane 4 projekty. Oprócz linii kolejowej Sokołów Podlaski-Siedlce, rewitalizacji zostanie poddana linia kolejowa na odcinku Ostrów Mazowiecka-Małkinia. Na tym jednak nie koniec. W ramach programu przewidziano też wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Pozwoli to na realizację szlaku Kolei Północnego Mazowsza. Lepszy dostęp do kolei zyskają też mieszkańcy Kozienic i okolic. Przyczyni się do tego budowa nowej, 23-kilometrowej linii kolejowej Świerże Górne-Dobieszyn. Połączy ona linię kolejową Janików-Świerże Górne (nr 77) z linią kolejową Warszawa Zachodnia-Radom Główny-Kraków Główny (nr 8).

Program Kolej Plus ma się przyczynić do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei. Został zaplanowany do realizacji do 2029 r. Wartość całego programu to ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.

Więcej informacji – kliknij tutaj.

Czw., 12 Prn. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Wojciech Dąbrówka