Starosta wydając prawo jazdy obejmujące nowo przyznane uprawnienia jest obowiązany uwzględnić zmianę stanu zdrowia kierowcy wynikającą z ostatniego orzeczenia lekarskiego – uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.
W omawianej sprawie skarżący uzyskał nową kategorię prawa jazdy, przy czym starosta uwzględnił zmianę stanu zdrowia kierowcy wynikającą z treści ostatecznego orzeczenia lekarskiego. Skutkowało to wpisaniem do prawa jazdy ograniczeń w rubryce 12 do wszystkich kategorii uprawnień do kierowania pojazdami, w tym w stosunku do poprzednich uprawnień, które nie były ograniczone w żaden sposób.
Strona skarżąca podnosiła, że prawo jazdy kat. B i B1 uzyskane zostało w sposób wolny od jakichkolwiek specjalnych wymagań, które ujawniane są w rubryce 12 dokumentu prawa jazdy. Zdaniem kierowcy, orzeczenie lekarskie niezbędne do uzyskania nowej kategorii uprawnień do kierowania pojazdami, nie może stanowić podstawy do nałożenia przez organ ograniczeń, wobec uprawnień posiadanych poprzednio.
Co zatem uznał sąd? Otóż WSA nie zgodził się ze skarżącym, że ograniczenia w zakresie kodu 01.06 (konieczność prowadzenia pojazdu w okularach lub soczewkach kontaktowych) mogły zostać nałożone jedynie w zakresie nowej kategorii, która została przyznana, tj. kat. A, a nie wobec uprawnień posiadanych uprzednio (tj. dot. kat. B i B1), które kierowca uzyskał bez jakichkolwiek dodatkowych powinności.
Sąd wywiódł, że uzyskane uprzednio uprawnienia rzeczywiście nie były w żaden sposób ograniczone, co bezspornie wynikało z poprzedniego orzeczenia lekarskiego. WSA wziął jednak pod uwagę, że stan zdrowia kierowcy uległ zmianie. Otóż w aktualnym orzeczeniu lekarskim uprawniony lekarz stwierdził bowiem ograniczenia – w zakresie pojazdów, którymi może kierować osoba badana oraz specjalnych wymagań wobec osoby kierującej pojazdem – umieszczając kod 01.06 (okulary lub soczewki kontaktowe). Sąd stanowczo stwierdził, że kod ten odnosi się do całego bloku uprawnień przysługujących kierowcy, w tym do posiadanej wcześniej kat. B i B1, a nie tylko do nowo przyznanej.
Skoro z orzeczenia lekarskiego wprost wynikały ograniczenia, to obowiązkiem starosty było umieszczenie ww. kodu w ostatnim wierszu tabeli dokumentu prawa jazdy (rubryka nr 12 pozioma), a nie jak chciał tego skarżący w rubryce nr 12 pionowej, określającej ograniczenia w korzystaniu z uprawnień lub informacje dodatkowe.
Sąd zwrócił uwagę na treść załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, zgodnie z którym w przypadku gdy ograniczenie w korzystaniu z uprawnień do kierowania pojazdami lub informacja dodatkowa dotyczą wszystkich posiadanych przez osobę kategorii prawa jazdy, odpowiedni kod lub subkod umieszcza się wyłącznie w ostatnim wierszu tabeli.
Natomiast co do kwestii orzeczenia lekarskiego, to WSA odniósł się do ugruntowanego orzecznictwa, zgodnie z którym orzeczenia lekarskie wiążą organy administracyjne, które nie mają jakichkolwiek podstaw formalnoprawnych do kwestionowania okoliczności objętych treścią tych orzeczeń. Postępowanie, którego celem jest ocena stanu zdrowia kierowcy jest prowadzone przez uprawnionych lekarzy posiadających szczególne uprawnienia i kwalifikacje w tym zakresie.
Orzeczenie stanowi dowód tego, co zostało w nim urzędowo stwierdzone i korzysta z domniemania prawdziwości oraz domniemania zgodności z prawdą tego, co zostało w nim urzędowo zaświadczone. Kontrola merytoryczna takiego orzeczenia jest możliwa wyłącznie w ramach postępowania odwoławczego prowadzonego przez uprawnione medyczne jednostki orzecznicze. To właśnie w tym postępowaniu strona może kierować argumenty podważające zasadność wydania orzeczenia.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 27.09.2022 r., sygn. akt III SA/Kr 790/21, orzeczenie prawomocne
Źródło: CBOSA
Komentarze
https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/CEEB71F1CC
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym uzasadnia konieczność uwzględniania zmiany stanu zdrowia kierującego gdy uzyskuje nowe kategorie