Czy można żądać od wójta usunięcia znaku drogowego? Czy możliwe jest zaskarżenie bezczynności organu w tym zakresie? WSA we Wrocławiu w niedawnym orzeczeniu wyjaśnił, że żadna z tych czynności nie jest dopuszczalna.
Sąd wskazał na utrwalony w orzecznictwie NSA pogląd, że czynność polegająca na ustawieniu znaku drogowego nie może być zakwalifikowana jako czynność z zakresu administracji publicznej dotycząca uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ppsa. Działania polegające na ustawianiu i usuwaniu znaków drogowych nie są bowiem realizowane w ramach indywidualnej sprawy z zakresu administracji publicznej. Skargą do sądu administracyjnego może być objęta jedynie czynność podejmowana w związku z rozpatrywaniem przez organ administracji publicznej sprawy indywidualnego podmiotu, która dotyczy uprawnień lub obowiązków tego konkretnego podmiotu.
Umiejscowienie znaku drogowego stanowi akt generalny, adresowany do nieskonkretyzowanego adresata. W związku z tym nie można powoływać się na naruszenie swojego indywidualnego uprawnienia lub interesu prawnego wskutek umieszczenia znaku drogowego.
Kontroli sądów administracyjnych podlega zatwierdzanie organizacji ruchu (jako czynność materialno-techniczna), a nie czynność faktyczna polegająca na usunięciu bądź ustawieniu konkretnego znaku drogowego. Oznacza to, że skarga przysługuje jedynie na akt jakim jest zatwierdzenie organizacji ruchu drogowego przez organ.
Zatem skoro na czynność postawienia lub usunięcia znaku drogowego nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego, to i na bezczynność organu w tym zakresie skarga również nie przysługuje.
Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 26.04.2023 r., sygn. akt III SAB/Wr 1379/22, orzeczenie nieprawomocne
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl
Komentarze