Według WSA w Białymstoku jest to niemożliwe, bowiem sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi do sądu administracyjnego.
W omawianej sprawie skarżący wniósł skargę na bezczynność wójta gminy w przedmiocie rozpoznania petycji w sprawie spowodowania usunięcia drzew z drogi gminnej.
Sąd wojewódzki podkreślił natomiast, że petycja jest prawem politycznym, tj. stanowi odrębny środek prawny gwarantujący jednostce możliwość aktywnego udziału w rządzeniu państwem, kształtowania jego polityki i sprawowania kontroli obywatelskiej nad sferą publiczną.
Petycja ma charakter postulatu, nie inicjuje zatem ogólnego postępowania administracyjnego. Prawo składania petycji nie obejmuje również inicjowania postępowań sądowych.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia petycji nie jest decyzją administracyjną, postanowieniem ani aktem lub czynnością z zakresu administracji publicznej dotyczącą przyznania, stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikającego z przepisów prawa. Oznacza to, że prawo do petycji nie podlega sądowej kontroli administracji publicznej.
Czynności podejmowane przez organy w trybie ustawy o petycjach, a także bezczynność albo przewlekłość w tych sprawach, nie zostały poddane kontroli sądów administracyjnych na podstawie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Brak jest również przepisów szczególnych przewidujących kontrolę sądów administracyjnych w tym zakresie.
Z tych powodów WSA odrzucił skargę jako niedopuszczalną.
Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 31.01.2023 r., sygn. II SAB/Bk 125/22, orzeczenie nieprawomocne
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl