Do wydziału komunikacji w starostwie powiatowym wpłynął wniosek przedsiębiorcy dotyczący interpretacji przepisów dotyczących przedkładania dowodu własności pojazdu w postępowaniu o rejestrację pojazdów. Jako podstawę złożenia wniosku przedsiębiorca wskazał art. 34 ust. 1 Prawa przedsiębiorców. Pytanie czy starosta ma obowiązek wydawać interpretację przepisów na tej podstawie prawnej?
Odpowiedź: Zgodnie z art. 34 ust.1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna).
Starosta jako organ administracji publicznej co do zasady może być adresatem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek taki musi jednak dotyczyć cyt. „wydania wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna).”.
Nie ulega wątpliwości, że wniosek przedsiębiorcy obejmował tematykę związaną z przedłożeniem w toku postępowania o rejestrację pojazdu dowodu własności pojazdu. Zatem nie dotyczyła ona składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne.
W odniesieniu do pojęcia „daniny publicznej”, w Prawie przedsiębiorców pojęcie to nie zostało zdefiniowane, a w orzecznictwie sądów administracyjnych można zauważyć pewną rozbieżność w zakresie rozumienia tego pojęcia. W uzasadnieniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 września 2017 r. II GSK 3556/15 (w uzasadnieniu Sąd dokonał wykładni art. 10 ust. 1 uchylonej ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, który treścią odpowiada art. 34 ust.1 Prawa przedsiębiorców) wskazano że pojęcie daniny publicznej uprawniające do uzyskania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa, „obejmuje nie tylko daniny o charakterze pieniężnym, ale także wszelkie obowiązki niepieniężne, jeżeli ich ponoszenie wynika z ustawy i wiąże się z ograniczeniem swobody w korzystaniu z przysługujących podmiotowi praw ze względu na potrzebę ochrony interesu publicznego”. W ostatnim jednak czasie można zauważyć, że NSA odchodzi od tak szerokiego rozumienia pojęcia „daniny publicznej”. Przykładowo w uzasadnieniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 stycznia 2022 r. II GSK 2542/21 wskazano, że „znaczenie pojęcia daniny publicznej, o którym mowa w art. 34 ust. 1 Prawa przedsiębiorców, jest tożsame z definicją zakresową tego zwrotu, zawartą w art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych”. Do definicji daniny publicznej z ustawy o finansach publicznych odwołał się również NSA w wyroku z 3 grudnia 2021 r. sygn. II GSK 2266/21. Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych daniny publiczne, do których zalicza się: podatki, składki, opłaty, wpłaty z zysku przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz banków państwowych, a także inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia na rzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego, państwowych funduszy celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw.
W ocenie ZPP należy podzielić drugi z wymienionych poglądów. Ponieważ udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji (art. 34 ust. 5 Prawa przedsiębiorców) to ewentualna odmowa wydania interpretacji powinna zostać dokonana poprzez wydanie postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy przepisu niepodlegającego interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców.
Wszystkie powołane wyroki są dostępne w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych.