13 listopada br. odbyło się kolejne, dodatkowe posiedzenie Zespołu ds. Zdrowia i Polityki Społecznej KWRiST. W jego trakcie kontynuowano dyskusję nad projektem Krajowej Sieci Kardiologicznej i wypracowano ogólne porozumienie - choć nie bez uwag.
Po ubiegłotygodniowym posiedzeniu zdominowanym przez temat Krajowej Sieci Kardiologicznej, zaktualizowany projekt ustawy o KSK ponownie został poddany dyskusji. Na początku nowy kształt projektu został omówiony przez przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia, które po uprzednim zgłoszeniu przez organizacje samorządowe licznych uwag, zapowiedziało uwzględnienie części z nich oraz zmodyfikowanie lub doprecyzowanie szeregu zapisów proponowanego rozporządzenia.
Poprzednio zawnioskowano m.in. o ponowną ocenę kosztów realizacji projektu, z uwagi na przypuszczalne pomyłki związane z poprzednio udostępnionym wyliczeniem. Zgodnie z aktualną oceną skutków regulacji, wydatki związane z projektem szacuje się na 4,2 mld zł. Ponadto, w ostatnim czasie dokonano ponownej weryfikacji sposobu kwalifikowania placówek na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki kardiologicznej, o których mowa w projekcie, przeanalizowano uwagi dotyczące intensywnej opieki kardiologicznej, rehabilitacji pacjentów leczonych kardiologicznie oraz wykreślono zapis o hybrydowych salach operacyjnych, których dotychczas zakładany wymóg posiadania mógł w ocenie ZPP doprowadzić do marginalizacji mniejszych szpitali. Resort uprościł zapisy dotyczące karty opieki kardiologicznej – jak zapowiedział przedstawiciel ministerstwa, więcej szczegółów dotyczących tego obszaru znajdzie się w rozporządzeniu wykonawczym.
Związek Powiatów Polskich proponuje wprowadzenie dłuższego okresu przejściowego, po którym w życie wejdą m.in. przepisy dotyczące warunków, jakie podmioty lecznicze będą musiały spełnić, aby móc realizować świadczenia gwarantowane z zakresu elektrofizjologii, elektroterapii oraz kardiologii interwencyjnej. W świetle aktualnej wersji projektu ma on wynosić 24 miesiące. Zdaniem Związku, potrzeba przeznaczyć więcej czasu na monitorowanie sytuacji oraz wpływu nowej ustawy na możliwości leczenia pacjentów w ośrodkach różnego szczebla. Przedstawicielka ZPP wyraziła obawę, że w niektórych województwach dostępność świadczeń po dwóch latach okresu przejściowego może się pogorszyć, gdyż będzie w nich mniej (w porównaniu do innych województw) placówek przypisanych do wyższych poziomów. Podmioty, które nie wejdą w skład Krajowej Sieci Kardiologicznej, nie będą wówczas mogły realizować świadczeń, co może przyczynić się do pogorszenia sytuacji pacjentów z niektórych regionów. Zdaniem organizacji zrzeszającej powiaty, inne zagrożenie wynika z możliwości łatwego obejścia zakazu udzielania świadczeń przez podmioty niewchodzące w skład KSK (o czym stanowi art. 7 ust. 2 projektu), co mogłoby przyjąć formę otwierania nowych, niespełniających wytycznych zakładów przez podmioty ujęte w sieci. Przedstawiciel MZ odparł, że w tej sprawie prowadzone są rozmowy z NFZ, jednak według wiedzy resortu, przewidziany okres 24 miesięcy jest wystarczający do wykonania odpowiednich analiz wdrażania przedmiotu ustawy i zapobiegnięcia ewentualnym komplikacjom czy nadużyciom.
Mimo zapewnień resortu, w związku z ryzykiem obchodzenia zakazu wspomnianego w art. 7 projektu na skutek zmiany właściciela podmiotu leczniczego, ZPP nie wycofał się ze zgłoszonej z tego powodu uwagi. Nie przeszkodziło to jednak w pozytywnym zaopiniowaniu projektu - z uwagą.
Ponadto, w trakcie posiedzenia Zespołu omówiono projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. Projekt ten został zaopiniowany pozytywnie, aczkolwiek wyrażono uwagę związaną z późnym wprowadzaniem zmian poziomów finansowania, co utrudnia prawidłowe zapoznanie się z projektem.
Kolejne posiedzenie Zespołu Zdrowia odbędzie się 18 listopada.