Od początku 2022 roku w Polsce przybyło niemal 10 000 aut elektrycznych. Przyrost jest imponujący, ale potęguje on problem zbyt małej liczby stacji do ładowania takich pojazdów - na jedną stację przypadają średnio ponad 22 „elektryki”. Nie bez powodu Polska zajęła ostatnie miejsce spośród 22 krajów ujętych w rankingu „EV Readiness Index - które kraje najlepiej radzą sobie z elektryczną rewolucją motoryzacji?”. Jeśli chodzi o stopień rozwoju infrastruktury do ładowania uzyskaliśmy zaledwie 3 na 13 możliwych punktów. Polska musi więc poczynić postępy, jeśli chce dogonić inne kraje europejskie w rozwoju infrastruktury dla elektromobilności i dobrze przygotować się na planowany przez UE zakaz rejestracji samochodów spalinowych.
Samochody elektryczne zyskują coraz bardziej na popularności. Według Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez Polski Związek Przemysłu Motorowego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, na koniec maja w Polsce było zarejestrowanych już łącznie 48 675 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym.
Jak podaje Wojciech Śliz, ekspert firmy DEKRA Polska, lidera w dziedzinie bezpieczeństwa oraz specjalistycznych usług dla branży automotive i przemysłu: pojazdy elektryczne (EV) są jednym ze sposobów ograniczenia globalnego ocieplenia i z roku na rok ich liczba stale rośnie. Ten trend dodatkowo przyspieszy ze względu na plany Unii Europejskiej, która chce zakazać rejestracji samochodów spalinowych od 2035 roku. Przyszłość to elektromobilność i należy się do niej odpowiednio przygotować pod kątem infrastruktury, serwisu i szeroko pojętych usług.
Polska musi budować stacje do ładowania
W parze z rosnącą liczbą samochodów elektrycznych musi iść rozwój niezbędnej infrastruktury. Kluczowym czynnikiem do tego, by użytkownicy samochodów elektrycznych mogli z nich komfortowo korzystać i ich liczba stale rosła, jest przede wszystkim dostępność stacji do ładowania tego typu pojazdów. Pod tym względem niestety w naszym kraju jest gorzej niż w wielu innych państwach naszego kontynentu. Obecnie mamy tylko nieco ponad 2,2 tys. stacji z ok. 4250 stanowiskami do ładowania.
W poprawie tego stanu rzeczy ma pomóc m.in. rozporządzenie Komisji Europejskiej, które nakłada na kraje członkowskie obowiązek, by publiczna infrastruktura do ładowania gwarantowała minimum 1 kW mocy dla każdego zarejestrowanego auta elektrycznego i 0,66 kW dla hybrydy plug-in.
Dobra infrastruktura to bezpieczna infrastruktura
Oprócz budowy nowych stacji do ładowania konieczne jest, by zadbać o ich niezawodność i bezpieczeństwo użytkowania. Muszą one być odpowiednio przetestowane przed uruchomieniem, a w trakcie pracy podlegają odpowiednim przeglądom okresowym i serwisowym.
Źródło: IP Dekra