Na kwietniowym posiedzeniu Podkomisji stałej do spraw elektromobilności dyskutowano nad realizacją programów dofinansowania autobusów elektrycznych w Polsce. Dyskusja obejmowała realizację i planowane działania w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych - transport miejski, Programu Infrastruktura i Środowisko – rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, Programu GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny oraz Programu Zielony Transport Publiczny.
Anna Sulińska-Wójcik, zastępca Dyrektora Departamentu Regionalnych Programów Operacyjnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej podkreśliła, iż jednym z najistotniejszych źródeł finansowania taboru zeroemisyjnego w Polsce są fundusze europejskie, z których na działania dotyczące zrównoważonego transportu miejskiego przeznaczone jest około 10 mld złotych, z czego 4 mld na zakup taboru autobusowego. Planowany jest zakup 2159 sztuk taboru, z czego już 1919 jest zakupionych (20% stanowią autobusy elektryczne). W ramach szesnastu regionalnych programów operacyjnych przykładem jest Polska Wschodnia, w ramach którego zakupiono 71 autobusów elektrycznych. Na lata 2021-2027 planuje się osiągnąć szacunkową kwotę 480 mln euro na zakup floty autobusowej, z czego 250 mln euro pozyskane będą z programu Polska Wschodnia i FEnIKS.
Joanna Lech, Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych wskazała, iż działania związane z dofinansowaniem transportu zbiorowego miejskiego prowadzone są w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przeprowadzony w jego ramach konkurs był dofinansowany kwotą 590 mln z funduszy europejskich, z czego 13 pozytywnie ocenionych wniosków otrzymało kwotę 460 mln złotych. Przełożyło się to na zakup 190 sztuk taboru elektrycznego, wraz z infrastrukturą ładowania. W ramach projektów indywidualnych ma być zakupione 219 autobusów na łączną kwotę 429 mln złotych z dofinansowania unijnego. Dodatkowo przewidziane jest dofinansowanie projektów miejskich w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w kwocie od 25 do 33 mln złotych na każdy ZIT. Na wspomniany program FEnIKS przewidziana jest kwota 1 700 000 000 euro, z czego finansowany będzie zakup nie tylko taboru mało emisyjnego i bez emisyjnego, ale przykładowo tabor szynowy. W ramach Krajowego Programu Odbudowy przewiduje się zakup łącznie 1738 autobusów, dodatkowo 521 autobusów do transportu pozamiejskiego.
W ramach programu GEPARD dofinansowanie na zakup elektrycznych autobusów w 2017 roku wynosiło 30 mln złotych w pierwszym naborze, co skutkowało budową dwóch stacji ładowania oraz zakupem 14 autobusów elektrycznych, w tym 6 autobusów w ramach ostatniej umowy, którą zrealizuje się w 2022. W drugim naborze zakupiono 6 pojazdów elektrycznych oraz wybudowano 6 stacji ładowania. W ramach programu GEPARD dla Śląska w 2019, który ma być sfinansowany z Narodowego Funduszu oraz Krajowego Programu Odbudowy, planuje się zakup 43 autobusów elektronicznych i 18 stacji ładowania. Program Zielony Transport Publiczny w 2021 został przeprowadzony w dwóch odsłonach, gdzie budżet wynosił 2 mld złotych (1,6 mld w formie bezzwrotnej, dodatkowo 4 mld w formie zwrotnej). Pierwszy nabór został wyczerpany po dwóch tygodniach gdzie podpisano 36 umów (28 w formie dotacji, 8 w formie pożyczki), w ramach dotacji zostanie przekazanych 611 mln złotych, zostanie zakupione 173 autobusów elektrycznych, 71 autobusów wodorowych, 6 sztuk trolejbusów, 171 punktów ładowania oraz zostanie przeszkolonych 735 osób w zakresie obsługi tego taboru, oraz drobnych napraw i serwisów bieżących. Drugi nabór w trybie konkursowym będzie dysponował kwotą około 810 mln złotych (150 mln w formie pożyczki). Pozytywnie rozpatrzono 67 wniosków, przy których obecnie negocjuje się warunki umowy. Planowany zakup to 340 sztuk autobusów elektrycznych, 46 sztuk autobusów wodorowych, 280 stacji ładowania.