Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego nałożył na Miejski Zarząd Dróg i Mostów (MZDiM) obowiązki związane z wykonaniem określonych czynności wynikających z nieodpowiedniego stanu technicznego wiaduktu drogowego w ciągu ulicy nad linią kolejową. Z kolei MZDiM stanął na stanowisku, że ww. obowiązki powinny zostać nałożone na PKP S.A. jako użytkownika wieczystego działek, na których zlokalizowany jest wiadukt. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy decyzję organu I instancji, która to decyzja została zaskarżona do sądu administracyjnego.
Co na to WSA? Otóż sąd oddalił skargę MZDiM na decyzję GINB wskazując, że zgodnie z orzecznictwem i przepisami Prawa budowlanego wiadukt jest budowlą. Z kolei droga, która przebiega pod wiaduktem (zarówno publiczna, jak też wewnętrzna), jest obiektem budowlanym liniowym.
Z przepisów ustawy o drogach publicznych (udp) wynika, że obiekt inżynierski (wiadukt) leżący w ciągu dróg wewnętrznych jest częścią tych dróg. Zatem podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie tak usytuowanego wiaduktu jest zarządca drogi, w ciągu której wiadukt jest zlokalizowany.
To, na jakim gruncie znajduje się wiadukt nie przesądza o zaliczeniu drogi, która znajduje się na takim wiadukcie, do części drogi gminnej. Nawet w sytuacji, gdy taka droga jest drogą wewnętrzną.
WSA zauważył również, że przepisy ustawy o transporcie kolejowym określają, że do zadań zarządu kolei należy utrzymywanie infrastruktury kolejowej. Wiadukt będący obiektem drogowym nie wchodzi w skład tej infrastruktury.
Obowiązki zarządcy drogi określa art. 20 udp, który stanowi, że do zadań zarządcy należy w szczególności opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich (art. 20 pkt 2 udp), a także utrzymanie części drogi, urządzeń drogi, budowli ziemnych, drogowych obiektów inżynierskich (art. 20 pkt 4 udp). Zatem skoro wiadukt jako drogowy obiekt inżynierski stanowi część drogi, to odpowiedzialnym za jego utrzymywanie jest zarządca tej drogi.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 08.03.2024 r., sygn. akt VII SA/Wa 1744/23, orzeczenie prawomocne.
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl