Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczy 2,5 mld zł. na poprawę bezpieczeństwa użytkowników dróg krajowych w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID). Tylko w tym roku zrealizowanych zostanie blisko 700 zadań na kwotę 400 mln zł.
Cel: bezpieczniejsze drogi i mniej wypadków
Podejmowane w ramach Programu działania będą ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar. Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego (fundusz celowy utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego) przeznaczone zostanie 2,5 mld zł. Jest to pierwszy samodzielny program wieloletni z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę.
W finansowanie zadań objętych Programem włączyć się mogą również władze samorządowe.
Niemal 700 zadań w 2021 r.
Tylko w tym roku w ramach Programu zrealizowane zostaną 684 zadania o wartości ok. 400 mln zł, co stanowi ok. 16 proc. budżetu PBID. Ok. 1,1 mld zł (44 proc. budżetu PBID) przeznaczone zostanie w latach 2022-2024 na realizację prawie 11 600 zadań związanych z przejściami dla pieszych. Na realizację pozostałych zadań z PBID w latach 2022-2024 przeznaczony zostanie 1 mld zł (ok. 40 proc. budżetu).
Najwięcej zadań na liście na 2021 rok ujętych zostało w woj. małopolskim (183) i wielkopolskim (151). Małopolska jest również na pierwszym miejscu, jeżeli chodzi o środki, jakie zostaną przeznaczone w tym roku na realizację zadań (83,4 mln zł). Ponad 63 mln zł trafią na zadania realizowane w ramach PBID w woj. lubuskim. Niemal 55 mln zł to koszt zadań w woj. łódzkim, a 48,5 mln zł w Wielkopolsce.
Bezpieczeństwo przejść dla pieszych
GDDKiA w 2019 roku przeprowadziła audyt przejść dla pieszych na zarządzanych drogach krajowych. W ubiegłym roku opublikowany został obszerny raport z I etapu. W tym roku przedstawiono podsumowanie etapu II, podczas którego skontrolowane zostały przejścia dla pieszych na odcinkach o najniższym poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wyniki audytu będą wdrażane m.in. w ramach PBID, którego priorytetowym obszarem jest właśnie bezpieczeństwo przejść dla pieszych. Wśród zadań z tego zakresu, które realizowane będą w latach 2022-2024, najwięcej zgłoszonych zostało w woj. mazowieckim (1760). Ich szacunkowy całkowity koszt to niemal 422,5 mln zł. 1175 zadań zgłoszonych zostało w woj. łódzkim (84 mln zł), 961 w woj. wielkopolskim (75,4 mln zł), a 843 w woj. śląskim (79 mln zł).
Pozostałe zadania, które będą realizowane w ramach Programu, obejmują m.in. budowę chodników i ścieżek rowerowych, budowę zatok autobusowych z peronami, skrzyżowań i kładek dla pieszych. Przeprowadzona zostanie również m.in. korekta łuków i likwidacja zastoisk wód na jezdniach (przez które pojazdy wpadają w poślizg). Uporządkowane zostanie też parkowanie pojazdów wzdłuż dróg krajowych.
Źródło: gddkia.gov.pl